تهیه گزارش تلویزیونی برداشت مزرعه سویا بر روی بسترهای بلند در استان گلستان به همت پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

به همت دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر مروج ارشد کشاورزی و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برنامه تلویزیونی از برداشت مزرعه سویا بر روی بسترهای بلند یا رایز بد در استان گلستان تهیه شد.


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این گزارش دکتر اسدی با اشاره به سابقه این مزرعه و مشخصات روش انجام شده پرداخت و در بخشی از سخنان خود گفت: سامانه کشت روی بسترهای بلند یا برآمده (Raised Bed System) مدرن ترین روشی است که در کشورهای پیشرفته اجرا می شود.
دکتر محمد اسماعیل اسدی همچنین اظهار کرد: در این روش با توجه به نوع نبات دو الی چهار ردیف بذر بر روی پشته های بلند و عریض کاشته می شود. در این سامانه با توجه به بافت و عرض ماشین کاشت عرض بستر یا پشته ۷۰ – ۴۵ سانتیمتر، فاصله ردیف کاشت بر روی بستر ۲۰ – ۱۵ سانتیمتر، عرض جویچه ها ۳۰ – ۲۵ سانتیمتر و ارتفاع پشته (عمق فارو) ۲۰ – ۱۲ سانتیمتر است.
وی تصریح کرد: در این روش هدایت آب در زمین از طریق جویچه ها انجام می شود، به طوری که رطوبت به صورت نشتی به محل استقرار بذرها نفوذ می کند و حالت غرقابی ایجاد نمی شود.
اینشان همچنین بیان کرد: مهمترین تفاوت این روش با کشت جوی و پشته ای این است که در جوی و پشته چند هفته بعد از کشت محصول مبادرت به ایجاد جوی و پشته می شود و بعد از اتمام فصل کشت جوی و پشته برای آماده سازی کشت بعدی تخریب می شود اما در سامانه رایز بد بسترها همزمان با کشت ایجاد شده و بسترها به صورت دایمی نگهداری می شوند و فقط شیارها در صورت نیاز مجددا بازسازی و فرم داده می شوند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.