سخنرانی پژوهشگر مروج ارشد مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در اولین جشنواره پژوهش و کار آفرینی در زنجیره ارزش حبوبات

سخنرانی دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر مروج ارشد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در اولین جشنواره پژوهش و کار آفرینی در زنجیره ارزش حبوبات که در روزهای ۲۹ و ۳۰ آبان ماه و یکم آذر ماه در محل دانشکده تولیدات گیاهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار گردید ارایه شد.


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر اسدی در مراسم افتتاحیه این جشنواره که با حضور گروهی از مدیران از جمله دکتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز، استادان، پژوهشگران، دانشجویان و فعالان این حوزه در دانشکده تولید گیاهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان انجام شد اظهار کرد: استان ما بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد واین جمعیت احتیاج به آب دارد و منابع آبی ما محدود است.
وی افزود: ۱۷۰ هزار چاه غیر مجاز که ثبت نشده اند داریم تا شمار آن تا ۴۰۰ هزار چاه غیر مجاز نیز ممکن است برسد.
پژوهشگر مروج ارشد مرکز تحقیقات و آموزش گلستان با بیان اینکه میانگین بارندگی در کشور کمتر از ۲۵۰ میلی متر است، تصریح کرد: میزان مصرف آب در ایران دو برابر میزان مصرف جهانی است، حتی در برخی از مناطق ایران با تانکر آب رسانی می کنند.
اسدی گفت: امروزه بخش کشاورزی بیش از ۷۰ درصد آب شیرین موجود جهان را مصرف می کند در حالی که متاسفانه مصرف آب در این بخش مدیریت نمی شود.
وی ادامه داد: ۸۰ درصد زمین های جهان زیر کشت دیم هستند که ۶۰ درصد غذای مردم در این زمین ها تولید می شود.
اسدی بیان کرد: با توجه به شرایط موجود در کشور، حبوبات غذایی کامل و دارای مصرف کم آب هستند و به خشکی نیز مقاومند که می تواند الگوی کشت خوبی در بخش کشاورزی باشند.
پژوهشگر مروج ارشد مرکز تصریح کرد: حبوبات از نظر کشاورزان اهمیت زیادی دارد زیرا آن را نقد می فروشند و هم آن را به عنوان غذا استفاده می کنند.
از جمله برنامه های مهم این جشنواره تقدیر از کشاورز جوان آقای حسینعلی کشیری ساکن روستای چهارده شهرستان کردکوی استان گلستان در این برنامه می باشد. ایشان پیشرو در زمینه کشت حبوبات در نظام کشاورزی حفاظتی و استفاده از سامانه های رایز بد می باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.