برگزاری روز مرتع و بیابان تحت عنوان “زمان مناسب ورود و خروج دام در مراتع قشلاقی استان گلستان“

کارگاه آموزشی روز مرتع و بیابان تحت عنوان “زمان مناسب ورود و خروج دام در مراتع قشلاقی استان گلستان” دوم بهمن ۱۳۹۶ در مراتع دوزالوم بخش داشلی برون گنبد کاووس به همت واحد انتقال یافته های تحقیقاتی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برگزار گردید.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، در این کارگاه یک روزه بهره برداران مراتع دوزالوم بخش داشلی برون گنبد کاووس، مسئولان و کارشناسان محلی و استانی حضور داشتند و مدرس این دوره آموزشی دکتر سید علی حسینی عضو هیات علمی و رییس بخش تحقیقات جنگلها و مراتع و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان بودند.
این کارگاه آموزشی با مشارکت معاونت فنی و آبخیزداری، اداره منابع طبیعی شهرستان گنبد کاووس، اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان برگزار گردید.
در این کارگاه آموزشی موضوعات زیر تشریح گردید:
Ø مقدمه در مورد عدم مدیریت چرایی در مراتع استان گلستان
Ø تشخیص آمادگی مرتع برای ورود دام – مطالعه فنولوژی گیاهان و خاک مرتع
Ø تشخیص زمان مناسب خروج دام از مرتع – مطالعه در صد بهره برداری شده از گونه های اصلی مرتع و مقایسه آن با حد بهره برداری مجاز آنها.
Ø توصیه فنی به بهره برداران مراتع قشلاقی استان گلستان
در ادامه این کارگاه آموزشی دکتر حسینی مدرس کارگاه خطاب به بهره برداران مرتع و اهالی روستا بخصوص شورای روستای دوزالوم به اهمیت استفاده از گونه‌های بومی منطقه و همچنین گونه‌های معرفی شده در این کارگاه در جلوگیری از ریزگردها و فرسایش خاکی و بادی پرداختند و سایر پتانسیل های مراتع بجز علوفه را متذکر شدند، ایشان همچنین استفاده از ظرفیت‌های گیاهان دارویی و بوم گردی در این منطقه را یاداور شدند.
در خاتمه این کارگاه مرتعداران ضمن بیان دیدگاهها خود سئوالاتی در ارتباط با موضوع فوق مطرح کردند و پاسخ سئوالات توسط مدرس و مسئولین محلی داده شد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.