آیین رونمایی از دستاورد پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش گلستان به مناسبت بزرگداشت دهه مبارک فجر ۱۳۹۶

در آستانه دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۶، از دستاورد ارزشمند پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان رونمایی شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در روز سه شنبه مورخه ۹ بهمن ماه ۱۳۹۶ و در آستانه فرا رسیدن روزهای پر خاطره دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، آیین رونمایی از دستاورد ارزشمند علمی و پژوهشی همکاران شریف این مرکز با حضور دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، دکتر ابوالفضل فرجی رییس این مرکز، پژوهشگران و مجریان دستاوردها، معاونان و مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان و خبرنگاران، نشریات استانی و نمایندگان مطبوعات سراسری، خبرنگاران صدا و سیما و خبرگزاری ها در محل سالن قدس سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد.
در این برنامه ابتدا دکتر مهاجر در خصوص دستاوردهای پژوهشی در موضوعات مختلف کشاورزی سخنانی را برای حاضران ارایه داد سپس دکتر فرجی با اشاره به برنامه های این حوزه، در خصوص روند دستیابی به این دستاورد ارزشمند، توضیحاتی را ارایه داند.
در بخش اصلی برنامه نیز با حضور حاضران در برنامه از دستاورد این مرکز تحت عنوان: دستاورد رقم جدید گندم با نام احسان (مجری: دکتر حبیب اله سوقی، دکتر محمد علی دهقان و دکتر شعبان کیا ) با ذکر صلوات رو نمایی شد.
مشخصات و معرفی کلی رقم احسان به شرح زیر می باشد:
خلاصه ای از سوابق پژوهشی رقم احسان
این لاین با شجره و تاریخچه انتخاب:


SABUF/7/ALTAR84/AE.SQUARROSA(224)//YACO/6/CROC_1/AE.SQUARROSA(205)/5/BR12*3/4/IAS55

*۴/CI14123/3/IAS55*4/EG,AUS//IAS55*4/ALD)CASS94Y00045S-18PR-5B-0B-0HTY-0B-0HTY-0RGMXI)


در سال زراعی ۸۳-۱۳۸۲ در آزمایش بین المللی ۳۶IBWSN در مغان و گرگان مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس در سالهای زراعی ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ بذر لاین مذکور خالص سازی و تکثیر شد و در سال زراعی ۸۶-۱۳۸۵ با شماره ۱۷۲ وارد آزمایشات مقایسه عملکرد مقدماتی یکنواخت اقلیم شمال PRWYT گردید. با توجه به عملکرد دانه و مقاومت خوب نسیت به بیماری های شایع در اقلیم شمال این لاین با شماره ۹۵ در سال زراعی ۸۷-۱۳۸۶ وارد آزمایشات مقایسه عملکرد پیشرفته ARWYT شد. همچنین در سال های زراعی ۸۸-۱۳۸۷ و ۸۹-۱۳۸۸ در آزمایشات یکنواخت سراسری اقلیم شمال با کد N-87-20 از نظر عملکرد دانه و سایر صفات در ایستگاههای گنبد، ساری، مغان و گرگان مورد بررسی قرار گرفت.میانگین عملکرد این لاین در آزمایشات سازگاری ۵۷۱۹ کیلوگرم در هکتار و میانگین شاهد آزمایش، رقم مروارید ۵۵۱۹ کیلوگرم در هکتار بود. با توجه به مقاومت بسیار خوب این لاین نسبت به بیماریهای نظیر زنگ زرد و زنگ قهوه ای، فوزاریوم سنبله این لاین خیلی سریع مورد پذیرش کشاورزان قرار گرفته و هم اکنون در سطح ۵۹ هزار هکتار از مزارع گندم به کشت این لاین اختصاص دارد.
صفات
تیپ رشد بهاره
میانگین ارتفاع بوته (cm) 107
واکنش نسبت به زنگ زرد مقاوم
واکنش نسبت به زنگ قهوه ای نیمه مقاوم تا مقاوم
واکنش نسبت به فوزاریوم سنبله متحمل
میانگین میزان پروتئین دانه ۳/۱۲ درصد
میانگین میزان گلوتن مرطوب ۳۱ درصد
رنگ دانه کهربائی
میانگین وزن هزار دانه ۴۵ گرم
مقاومت به خوابیدگی نیمه مقاوم
وضعیت رسیدن متوسط رس
عملکرد دانه (در آزمایشهای سازگاری) ۵۷۱۹ کیلوگرم در هکتار
کیفیت نانوایی خوب
میانگین سختی دانه ۵۳
تیپ سنبله ریشک دار

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.