حضور فعال همکاران مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در همایش خشکه کاری برنج، چالش ها و راهکارها

همایش خشکه کاری برنج، چالش ها و راهکارها با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و همکاران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان توسط بسیج مهندسی سپاه نینوا گلستان در تالار شهید بهشتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کردکوی برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در سال‌های اخیر طرح‌های تحقیقاتی متعددی درخصوص خشکه کاری دراستان‌هایی از جمله خوزستان و گلستان به اجرا درآمد و در برخی نقاط با اقبال کشاورزان نیز مواجه شد.
وجود مزایای نسبی متعدد درطرح خشکه کاری نسبت به شیوه‌های سنتی که توسط کشاورزان اعمال شده از دلایل موفقیت‌آمیز بودن این طرح بوده است.
به‌گفته کارشناسان کشاورزی، کاهش آلودگی خاک و آب، بهبود تهویه خاک، بهبود شرایط اقلیم مزرعه (دمای هوا بین فاصله ردیف‌های کشت در شب و روز)، بهبود بیلان آبی و پیشرفت اقتصاد منطقه از مزایای کشت خشکه کاری برنج است.
نتایج تحقیقات انجام شده در دنیا نشان می‌دهد، این روش باعث صرفه جویی در مصرف آب‌های زیرزمینی می‌شود.
خشکه کاری و کشت به شیوه بذرپاشی (مانند غلات) کاهش مصرف آب را به دنبال دارد و به همین دلیل باید در ایران مورد توجه قرار گیرد.
کاهش نزولات جوی و آسیب های خشکسالی در بیشتر استان های کشور باعث توجه کارشناسان کشاورزی به این روش شده تا استان های خشک و کم آب هم از کشت شالی و مزایای اقتصادی آن بهره مند باشد.
شیوه کشت کنونی شالی در مناطق مختلف کشور و از جمله مازندران، گیلان و بخشی از گلستان به روش سنتی – غرقابی است و مصرف آب در این شیوه خارج از توان منابع آبی و سفره های زیرزمینی است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.