بازدید و ارزیابی مزارع شهرستان علی آباد و جلسه فنی محققان معین مرکز تحقیقات و آموزش گلستان برای مدیریت مبارزه و کنترل کرم غوزه پنبه

بازدید از مزارع شهرستان علی آباد و جلسه فنی به همت محققان معین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برای مدیریت مبارزه و کنترل کرم غوزه پنبه انجام شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر محمد علی دهقان دبیر محققان معین استان در این خصوص گفت: در راستای انتقال یافته های علمی و اجرای طرح نظام نوین ترویج و حضور محققان معین در مزارع و پیگیری و اصلاح و ارتقای موضوعات مرتبط و ارائه راهکار برای بهبود بهره وری، که یکی از رسالت های این مرکز می باشد محققان این مرکز به مرکز خدمات کشاورزی عای آباد عزیمت نموده و به همراه مروجان پهنه و کارشناسان جهاد کشاورزی استان و در ادامه روند پیگیری ها، نشستی در زمینه اختلال در فرایند رشدی برخی مزارع برگزار نمودند و به بحث و تبادل نظر پرداختند. از جمله موضوعات مهم در این جلسه، میانگین تولید محصول گندم و کلزا در مناطق مختلف و اقلیم های مختلف در این منطقه بود که پیشنهاد شد این موضوعات در یک جلسه با حضور کارشناسان و مروجان منطقه و محققین صاحب نظر مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و توصیه های لازم برای سال آینده صادر شود تا شاهد افزایش تولید و افزایش بهره وری در این مزارع باشیم، سپس از مزارع و سایت الگوئی پنبه بازدید به عمل آمد.در این سایت بحث آبیاری، تغذیه و مبارزه با آفات از اهداف مهم اجرای سایت عنوان شد. در همین رابطه باید گفت که کرم غوزه پنبه یکی از آفات مهم و کلیدی مزارع پنبه استان گلستان محسوب می شود و همه ساله با تراکم های مختلف به مزارع پنبه خسارت وارد می کند. بررسی ها و مشاهدات مروجان فعال پهنه در این سایت نشان داد که شکار اولین شب پره های کرم غوزه در تله های فرمونی در مزارع پنبه این منطقه در اردیبهشت ماه تا ۷ عدد و در خرداد ماه تا ۳۵ عدد شب پره در یک شبانه روز با استفاده از تله های فرمونی شکار شدند. استفاده از تله های فرمونی در این سایت ها هم با هدف کاهش جمعیت شب پره قبل از تخمریزی و هم نقش مهمی در پیش آگاهی در زمان شمپاشی های مؤثر با این آفت مهم محسوب می شود. سموم مؤثر توصیه شده برای مبارزه با این آفت به ترتیب شامل ۱- آوانت۱۵%  ۲- لاروین ۷۵%  ۳- تیودان ۳۵%  ۴- گوزاتیون و چند سموم دیگر می باشند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.