چاپ نشریه ترویجی “برنامه ریزی آبیاری کلزا” به همت استاد پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

نشریه ترویجی ”برنامه ریزی آبیاری کلزا” که به همت دکتر علیرضا کیانی استاد پژوهش و عضو هیات بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان نگارش شده است تقدیم جامعه علمی، مروجان پهنه، کارشناسان و تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی کشور شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، نشریات ترویجی یکی از ابزارهای بسیار مهم و اثربخش برای افزایش ضریب نفوذ دانش در بدنه بخش کشاورزی می باشد و در همین راستا نشریه ترویجی ”مروجان پهنه و کارشناسان” به قلم دکتر علیرضا کیانی نگارش شده است، در این نشریه به زبان ساده مدیریت آبیاری کلزا اعم مراحل رشد و واکنش مراحل رشد کلزا به آب، مقادیری آب مورد نیاز گیاه کلزا آبیاری کلزا در شرایط کمبود آب، چگونگی تنظیم زمان آبیاری، روش های آبیاری کلزا و مراحل آبیاری کلزا توضیح داده شده است و این مهم می تواند با توجه به فصل کشت کلزا مورد دقت و استفاده بهره برداران قرار گیرد.

در بخشی از مقدمه این نوشتار آمده است: شاخصه اصلی کلزا یا کانولا، از مهمترین گیاهان روغنی در جهان، سطح پایین اسید اروسیک است. اسید اروسیک نوعی اسید غیرمفید از نظر تغذیه ای محسوب می شود. بذر کلزا علیرغم ریزبودن ۴۳ درصد روغن و ۲۱ درصد پروتئین و ۳۶ درصد مواد نشاسته ای و قندی دارد. این گیاه با خواص ویژه ای که دارد، گیاهی بسیار مفید در تناوب با گندم برای حفظ پایداری تولید و کنترل آفات و بیماریها محسوب میشود. سطح زیر کشت کلزا در دنیا در حدود ۸/۳۳ میلیون هکتار بود که از این مساحت در حدود ۷/۶۲ میلیون تن) متوسط عملکرد ۱۸۵۶ کیلوگرم در هکتار) تولید دریافت شد. مساحت کاشته شده کلزا در ایران در همین سال در حدود ۱۶۵ هزار هکتار بود که از این مساحت ۳۴۵ هزارتن) متوسط عملکرد ۲۰۹۰ کیلوگرم در هکتار) تولید به دست آمد.

امید است در سال جهش تولید و در میانه برنامه های متنوع یاوران تولید، این نشریه ابزاری تاثیرگذار در راستای ارتقای کمیت و کیفیت تولید باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.