مشارکت فعال پژوهشگران بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در اثربخشی طرح یاوران تولید

پژوهشگران بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در راستای مشارکت فعال در طرح یاوران تولید، از کارخانه روغنکشی یگانه خزر بازدید بعمل آوردند.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در راستای اجرای طرح شایسته طرح “یاوران تولید “در ارتباط با کاهش ضایعات پس از برداشت دانه روغنی کلزا، دکتر جلال محمدزاده رئیس بخش فنی و مهندسی کشاورزی و دکتر محمد حسین رزاقی در قالب طرح یاوران تولید در کارخانه روغنکشی یگانه خزر حضور یافتند و ضمن بازدید از خشک کن ها و انبارهای نگهداری کلزا به ارائه شرایط بهینه خشک کردن دانه و انبارداری کلزا پرداختند.
مهمترین عملیات پس از برداشت کلزا خصوصا” در مناطق با رطوبت نسبی بالای هوا، خشک کردن دانه می باشد. معمولاً دانه تا رطوبت ۷-۸% خشک می‌شود زیرا در غیر این صورت به دلیل فعالیت تنفسی بالای کلزا بعد از برداشت و گرمای ناشی از تنفس، رشد و فعالیت کپک‌ها و کلوخه شدن دانه‌ها به همراه تولید انواع سم‌های قارچی و افزایش اسیدهای چرب آزاد و در نهایت افزایش ضایعات دانه و روغن خواهد شد.
علاوه بر این میزان ناخالصی های همراه با دانه کلزا (بذور علف های هرز)، رطوبت اولیه دانه‌ها، درجه حرارت، رطوبت نسبی و شرایط تهویه هوای داخل انبارها از عواملی هستند که بر روی مقدار و کیفیت روغن استحصالی از دانه کلزا در طی انبارداری تأثیر دارند، لذا باید به این عوامل در انبارداری توجه شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.