مشارکت فعال پژوهشگران آبیاری بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در تهیه ۴ برنامه تلویزیونی

پژوهشگران آبیاری بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در ۴ برنامه تلویزیونی دانش و دستاوردهای خود را برای تولید کنندگان و گروه بهره بردار ارایه نمودند.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در طی هفته گذشته (۵ لغایت ۱۰ اردیبهشت) دو تن از پژوهشگران با سابقه آبیاری و زهکشی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز گلستان در تهیه ۴ برنامه تلویزیونی پیرامون بحران آب مشارکت فعالی داشتند. این ۴ برنامه تلویزیونی در استودیوی تولید سیمای استان گلستان برای پخش در برنامه کشاورزی توسعه از این سیما و همچنین شبکه سراسری بازار کشاورزی تهیه و ضبط گردید. دکتر علیرضا کیانی پژوهشگر مجرب آبیاری و زهکشی مرکز گلستان در طی دو برنامه با ذکر فرازهایی از بحران آب به نتایج پژوهشهای حاصل از طرح ها و پروژه های تحقیقاتی که قابلیت کاربرد در شرایط بحران آب دارند پرداخت و اضافه نمود که از تکنیک های کم آبیاری و همچنین آبهای نامتعارف می توان در این شرایط استفاده نمود. در دو برنامه دیگر دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر با سابقه آبیاری و زهکشی مرکز گلستان پیرامون شرایط مدیریت مصرف آب در مزرعه در شرایط بحران آب و همچنین در یک برنامه اختصاصی پیرامون ابعاد کشاورزی حفاظتی توضیحات مفصلی ارایه دادند. دکتر اسدی پیرامون کشاورزی در شرایط بحران آب افزود که باید در برای کشاورزی در شرایط بحران آب موارد زیر حتما رعایت گردد:
۱- عدم کشت برنج در اراضی غیرنسق زیرا محصول شالی بیش از سه برابر سویا و پنبه و چهار برابر آفتابگردان نیاز آبی دارد. ۲- کشت محصولات با نیازآبی پایین نظیر کنجد، آفتابگردان، سورگوم، ارزن و کشت نشایی ذرت اولویت بیشتری دارد. ۳- استفاده از سامانه های آبیاری قطره ای نواری (تیپ) برای محصولات کشت تابستانه نظیر سویا، ذرت، پنبه و سورگوم. ۴- مدیریت بقایای گیاهی گندم، جو و کلزا. لذا توصیه می شود از آتش زدن بقایای گیاهی جدا” خود داری نمایید. ۵- با عنایت به کاهش منابع آبهای سطحی و زیرزمینی کشاورزان گرامی برای کشت تابستانه سعی نمایند بخشی از اراضی خود را بعنوان آیش تابستانه، کشت ننمایند تا در ماههای تیر و مرداد کل مزرعه دچار تنش شدید خشکی نگردد. ۶- با توجه به محدودیت منابع آبی در زمان کاشت با استفاده از ادوات کشاورزی مناسب نظیر حفاظتی، جهت افزایش بهره وری مصرف آب نسبت به اجرای روش های آبیاری علمی و فنی مانند فارو اقدام نمایند.۷- کشاورزانی که دارای سامانه آبیاری تحت فشار هستند با بکارگیری صحیح از آن در مصرف آب صرفه جویی نموده و از روشن کردن سامانه آبیاری در بین ساعت ۱۲ الی ۴ بعدازظهر جهت کاهش تبخیر و همچنین کاهش مصرف برق خودداری نمایند.

DSC01587

DSC04587

DSC05874

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.