ساخت برنامه تلویزیونی با موضوع آبیاری گندم به همت پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

برنامه تلویزیونی کشاورزی و توسعه با موضوع آبیاری گندم به همت آقای دکتر علیرضا کیانی استاد پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان ساخته و در تاریخ چهارشنبه ۱۱/۰۲/۹۷ از سیمای جمهوری اسلامی ایران در شبکه استانی پخش شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر علیرضا کیانی پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی و معاون پژوهشی، فناوری و انتقال یافته های مرکز در این برنامه در رابطه با آبیاری گندم مطالبی را برای آگاهی مخاطبان آن ارائه نمود، در مقدمه این برنامه پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی اظهار داشت: بطور طبیعی برای تولید هر نوع محصولی نیاز به مصرف آب (از باران و یا آبیاری) می­باشد، اینکه آب چه مقدار و چگونه در اختیار گیاه قرار داده شود بسیار مهم است. در حالیکه در استان گلستان بسته به شرایط، برای دریافت هر کیلوگرم گندم در حدود ۶۰۰ تا ۱۴۰۰ لیتر آب مصرف میشود، به مفهوم اینست که میتوان با آب کمتر، عملکرد مناسبی داشت.
ایشان ضمن تشریح وضعیت اقلیمی استان و چگونگی اثرگذاری آن در تولید گندم بیان داشتند اگر چه در سال زراعی جاری مقدار بارش نسبت به طولانی مدت کاهش داشت ولی به دلیل توزیع مناسب، در عمده نقاط استان اثرات مثبتی روی رشد گیاهان زمستانه مانند گندم، جو و کلزا داشت.
معاون پژوهشی مرکز عوامل اصلی تاثیر گذار در مدیریت آبیاری گندم را اقلیم، گیاه، خاک و روش آبیاری بر شمردند و در رابطه با هر عنوان، به زبان ساده توضیحاتی برای بهره­برداران ارایه نمودند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.