حضور پژوهشگران بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در سومین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی کشور

پژوهشگران بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در سومین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی کشور که در تاریخ ۳۰ مرداد ماه ۹۷ در کرج برگزار شد حضور فعال داشتند.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در سومین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی، از ۲۹ رقم جدید محصولات زراعی و باغی و نیز قرارداد انتقال تکنولوژی، با حضور مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی رونمایی شد. این مراسم روز سه شنبه ۳۰ مرداد سال جاری، در سالن همایش موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و با حضور دکتر محمد علی نجفی استاندار البرز، دکتر احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر طهماسبی قائم مقام سازمان، دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری سازمان،دکتر محمودی معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر کهرام معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی ، دکتر گودرز نجفیان رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، دکتر اسکندر زند مشاور عالی وزیرجهادکشاورزی ، حجت الاسلام و المسلمین سعیدیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان، مشاوران، مدیران کل ستادی، محققان و اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست از کلیه محققان مسئول معرفی رقم از موسسه ها و مراکز تحقیقاتی قدردانی شد.
مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با تبریک فرارسیدن عید سعید قربان و غدیر خم بیان داشت: امروز با برگزاری سومین جشنواره رونمایی از ارقام زراعی و باغی، از زحمات همکاران ما در موسسه های تحقیقاتی قدردانی می شود که لازم است در اینجا از کلیه دست اندرکاران برگزاری این مراسم تشکر نماییم. وی با اشاره به اینکه علیرغم تنگناهای اقلیمی و کم آبی با بکارگیری توصیه ها و نتایج کار محققان و تولیدکنندگان این بخش، تولید گندم را افزایش داده است بیان داشت: در سال جاری توانسته ایم ۳۰۰ هزار تن گندم بیشتر از سال قبل از کشاورزان خریداری نماییم. وی میزان گندم خریداری شده را تا امروز ۹.۲ میلیون تن عنوان کرد و افزود: خرید تضمینی گندم همچنان ادامه دارد. وزیر جهاد کشاورزی به افزایش تولید و خرید دانه روغنی کلزا در کشور نیز اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود مشکلات اقلیمی امسال حدود ۶ برابر دو سال قبل خرید دانه کلزا داشته ایم.
مهندس حجتی میزان خرید دانه کلزا در سال جاری را نزدیک به ۳۴۰ هزار تن، در سال ۹۶ حدود ۱۷۰ هزار تن و سال ۹۵ را ۶۰ هزار تن عنوان کردو افزود: در این روزها که با تنگنای ارزی مواجه هستیم ، تولید داخلی دانه کلزا و سایر دانه های روغنی آثار مثبتی بر امنیت غذایی کشور دارد ضمن آن که کشت کلزا در تناوب با گندم در تقویت خاک و کاهش بیماری ها و آفات موثر است.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید گندم در استان فارس اظهار داشت : یک زمانی استان فارس ۱.۸ میلیون تن گندم تولید می کرد، اما به علت کاهش بارندگی و مسائل اقلیمی امسال ۶۰۰ هزار تن گندم از این استان خریداری شده که اگر نتایج کار و تلاش محققان و تولید کنندگان نبود، این میزان تولید هم انجام نمی شد. وی با بیان این که تحقیقات در بخش کشاورزی باید کاربردی شود و با تولید و رشد اقتصادی پیوند بخورد، تصریح کرد : تحقیقات پایه باید در مراکز علمی دانشگاه های کشور انجام شود.
مهندس حجتی راه اندازی شرکت های دانش بنیان را از دستاوردهای دولت تدبیر و امید دانست و گفت: ما امروز حدود ۶۰۰ شرکت دانش بنیان در بخش کشاورزی داریم که با آنها همکاری می کنیم. وی ادامه داد: ظرفیت های عظیمی در داخل کشور وجود دارد و امید داریم توسعه تحقیقات، ترویج و آموزش را در سطح جامعه وسعت و عمق ببخشیم. وزیر جهاد کشاورزی در عین حال بر برنامه ریزی سازگار با اقلیم تأکید کرد و اذعان داشت: ما باید از ظرفیت های خدادادی به صورت بهره ور استفاده کنیم و توصیه های محققان را در عرصه کشاورزی و مزارع به کار ببندیم.
حجت الاسلام و المسلمین سعیدیان مسئول حوزه نماینده ولی فقیه در سازمان در سخنانی با قدردانی از تلاش دست اندرکاران بخش کشاورزی در نیل به خودکفایی، ارتقاء جایگاه وزارت جهاد کشاورزی در هیات وزیران را مرهون تلاش های محققان در دستیابی به ارقام پرمحصول و با کیفیت دانست. وی با اشاره به فرارسیدن ماه ذی الحجه و عید سعید قربان ضرورت بهره مندی از برکات معنوی این ایام را خاطر نشان ساخت و در بیانات خود به توصیف جایگاه معنوی روز عرفه پرداخت . حجت الاسلام سعیدیان با روایت حدیثی از امام رضا علیه السلام پیرامون ارزش تلاش برای خدمت رسانی به مردم در خصوص تامین امنیت غذایی، آن را از کارهای پرارزش نزد خداوند برشمرد.
دکتر کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی طی سخنانی با قدردانی از دست اندرکاران مراسم و سایر مدعوان ازجمله حضور وزیر جهاد کشاورزی، کشاورزان ، روسای موسسه های تحقیقاتی، محققان، در رابطه با برپایی سومین جشنواره ارقام زراعی و باغی بیان داشت: امروزه موضوع بذر از اهمیت بسزایی برخوردار است با دارابودن حدود ۵۴ میلیارد دلار درآمد جای خود را در تجارت جهانی باز نموده است همچنین پیش بینی می شود این صنعت برای برای سال ۲۰۲۰ رقمی نزدیک به ۹۰ میلیارد دلار گردش مالی داشته باشد. رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی با اشاره به نقش محققان کشاورزی در خصوص رفع معضلات فراگیر این بخش همچون برای بیماری زنگ گندم عنوان داشت: با ملاحظه تلاشهایی که برای رفع معضلات بخش کشاورزی توسط محققان انجام می گیرد، شاهد یک پشتیبانی قوی از این عرصه هستیم ، محققان ما با تلاشهای خاضعانه خود، پشتوانه تولید محسوب می شوند . دکتر خاوازی با اشاره به خدمات موثری که موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در بخش تولید انجام می دهد اظهارداشت: یکی از موسسه هایی که همواره پشتوانه تولید بوده، موسسه تحقیقات اصلاح و بذر می باشد به طوری که نگرانی بخش تولید را مرتفع ساخته است در این رابطه می توان گفت تقریبا صددرصد بذوری مانند گندم، جو، تریتیکاله جزء ارقام داخلی و تولید این موسسه و موسسه تحقیقات دیم کشور و سایر موسسات ذیربط می باشد. وی افزود: تقریبا از بذر کلزا حدود ۵۰ درصد از ارقامی که در اختیار کشاورزان قرار دارد توسط موسسه اصلاح بذر تهیه شده و رضایت مندی ذینفعان این بخش را بدنبال داشته است. دکتر خاوازی با بیان این موضوع که موسسه های تحقیقاتی وابسته به سازمان بدنبال تولید ارقام جدید دیگری هستند بیان داشت: امیدوارم به لطف خداوند با تکنیک های جدیدی که با کمک سازمان تحقیقات در اختیار موسسه های تحقیقاتی قرار می گیرد در آینده با سرعت بیشتری شاهد پشتیبانی از بذر باشیم. وی افزود: من از همه عزیزان در موسسه های تحقیقاتی زحمات زیادی متقبل می شوند و از تولید حمایت می کنند سپاسگزاری و قدردانی می کنم و امیدوارم ما نیز در تولید و توفیقات بدست آمده نقش موثری داشته باشیم.
دکتر گودرز نجفیان رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با تقدیر از حضور مدعوان بخش خصوصی و دولتی و فرهیختگان حاضر در جلسه و ضمن تبریک عید قربان و گرامیداشت هفته دولت، بیان داشت: بذر مهمترین نهاده تولید و یک فناوری دانش بنیان است و در واقع به نژادگر براساس هدفی که دارد ژنهایی را که مسئول صفاتی هستند در طول برنامه به نژادی که گاها ۸ تا ۱۴ سال به طول می انجامد یک رقم یا واریته را تولید و به عرصه وارد می نماید تا بتواند از این طریق اثرگذاری بهتری در افزایش بهره وری و تولید محصول داشته باشد. وی فعالیت موسسه های تحقیقاتی را پشتیبان برنامه خوداتکائی وزارت جهاد کشاورزی نام برد و بیان داشت از سال ۹۴ اولین جشنواره ارقام زراعی و باغی آغاز گردید و هرساله تعداد بذور بیشتری در این جشنواره ارائه شده است که امسال این جشنواره با رونمایی از ۲۹ رقم بذور جدید باغی و زراعی برگزار می شود.
دکتر محمد علی نجفی استاندار البرز با تبریک و تهنیت فرارسیدن عید قربان و گرامیداشت هفته دولت بیان داشت: دولت با وجود تمام سختی و مشکلات که با آن روبرو است برآن است تا بتواند هرجه بیشتر خدمات رسانی کرده و کشور را به توسعه و پیشرفت برساند وی با اشاره به ظرفیت های استان البرز در بحث تحقیق و تولید کشاورزی بیان نمود : استان البرز اگرچه استان کوچکی است اما از نظر کیفیت محصول گندم، جو، ذرت و سایر محصولات خود، رتبه مناسبی را دارا است و همکاران ما در وزارت جهاد کشاورزی تلاشها و افتخارات خوبی در این استان داشته اند.
دکتر احمدعلی کیخا رئیس کمیسون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با ابراز خشنودی از حضور در جمع وزارت جهاد کشاورزی و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه “وظیفه مجلس هدایت درست دولت و نظارت بر پیمودن راه درست” است بیان داشت: ما به عنوان نمایندگان مردم باید به خرد آنان و دانشمندان رجوع کنیم تا بتوانیم به اصلاح امور بپردازیم همچنین ما بدون انجام تحقیقات صحیح به نتیجه ای در توسعه کشاورزی نخواهیم رسید وی در مورد تحقیقات کشاورزی افزود: اگرچه ما نتوانسته ایم در حوزه توسعه کشاورزی به صورت عام به اهداف قانون گذار و مقام معظم رهبری برسیم اما می توانیم از طریق توجه به تحقیقات به اهداف خود در زمینه توسعه کشاورزی نائل شویم.
قراردادها و تفاهمنامه های واحدهای تابعه و وابسته سازمان در مراسم شامل: واگذاری دانش فنی تولید و تکثیر بذر گندم رقم مهرگان (غیرانحصاری) به مالکیت موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به “شرکت تعاونی کشاورزی رزمندگان دزفول” با مدیریت عاملی آقایان رضا رجو و مرتضی دیبایی و “شرکت ولیعصر(عج) دشت عباس” با مدیریت عاملی آقای عادل سیاح واگذار شد.
دانش فنی تکثیر تجارتی رقم منوژرم دیپلوئید مقاوم به ریزومانیا و نماتد زیستی (آرتا) به مالکیت موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذرچغندر قند به “شرکت تعاونی دانش بنیان پیشگامان توسعه گیاهان زراعی” با مدیریت عاملی آقای جواد گوهری واگذار شد.
دانش فنی تولید و تکثیر بذر گندم رقم قابوس به مالکیت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم به “شرکت ذرت سبلان” با مدیرعاملی آقای صمد شاهی واگذار شد
دانش فنی تولید و تکثیر بذرگندم رقم هشترود به مالکیت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم به “شرکت خوشه سهند” با مدیریت عاملی آقای مرتضی شکارچی زاده واگذار شد.
ارقام معرفی شده زراعی و باغی در سال ۱۳۹۶ از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر شامل: گندم نان “طلایی” که خصوصیات بارز رقم زودرس بودن، عادت رشد بهاره، مقاوم نسبت به زنگ زرد و زنگ قهوه­ای، مقاوم به خوابیدگی، دارای کیفیت نانوایی خوب میباشد و مناطق مناسب کشت : مناطق معتدل گرم و مواجه با تنش رطوبتی آخر فصل است.
گندم نان “سارنگ” خصوصیات بارز رقم شامل: تیپ رشد بهاره، متحمل به خوابیدگی، ، مقاوم به ریزش دانه، کیفیت نانوایی بسیار خوب میباشد و مناطق مناسب کشت آن: اقلیم گرم و خشک جنوب کشور است.
گندم نان “زرینه” خصوصیات بارز رقم شامل: تیپ رشد زمستانه، مقاوم نسبت به خوابیدگی بوته، مقاوم تا نیمه حساس نسبت به زنگ زرد می باشد و مناطق مناسب کشت آن: اراضی آبی واقع در اقلیم سرد کشور است.
گندم نان “تیرگان” خصوصیات بارز رقم شامل: تیپ رشد بهاره، مقاوم به ریزش دانه، مقاوم به زنگ زرد و زنگ قهوه­ای، دارای کیفیت نانوایی خیلی خوب می باشد. مناطق مناسب کشت آن: اقلیم گرم و مرطوب شمال کشور است.
گندم دو روم ” آران” خصوصیات بارز رقم شامل: تیپ رشد بهاره، مقاوم به خوابیدگی بوته، مقاوم نسبت به زنگ قهوه­ای می باشد. مناطق مناسب کشت آن: مناطق گرم و خشک جنوب کشور است.
جو “مهتاب” خصوصیات بارز رقم شامل: عادت رشد بینابین، مقاوم نسبت به سرما ، مقاوم به شکنندگی محور سنبله و ریزش می باشد. مناطق مناسب کشت آن: اراضی آبی اقلیم سرد کشور است.
جو “نوروز” خصوصیات بارز رقم شامل: عادت رشد بهاره، مقاوم به خوابیدگی و شکنندگی محور سنبله می باشد. مناطق مناسب کشت آن: اراضی آبی واقع در استان های اقلیم گرم و خشک جنوب کشور است.
کلزا “نفیس” خصوصیات بارز رقم شامل: پتانسیل عملکرد بالا دانه و روغن ، تحمل بیشتر به تنش خشکی انتهای فصل و تنش سرمایی در مناطق هدف و امکان کشت با تاخیر می باشد. مناطق مناسب کشت آن : مناطق سرد و معتدل سرد کشور است.
سویا “پارسا” خصوصیات بارز رقم شامل: تیپ رشد نیمه محدود، عادت رشدی ایستاده، ، میزان روغن ۲۲ درصد، میزان پروتئین ۳۷ درصد می باشد. مناطق مناسب کشت آن: استان اردبیل (مغان) است.
کنجد “شوین” خصوصیات بارز رقم شامل: رقم اصلاح شده داخلی، تیپ رشد تک شاخه، تعداد ۳ کپسول در پایه برگ می باشد. مناطق مناسب کشت آن : استان خوزستان و مناطق گرم مشابه است.
سورگوم علوفه ای “بهشت” خصوصیات بارز رقم شامل: سورگوم علوفه ای چند چین، متوسط رس، خود گشنی بالا، مقاوم به خوابیدگی می باشد. مناطق مناسب کشت آن : اراضی مناسب و کم بازده مناطق معتدل و معتدل گرم کشور است.
ذرت “طاها” خصوصیات بارز رقم شامل: زودرس ، میانگین تعداد ردیف دانه ۲۰، میانگین تعداد دانه در ردیف بلال ۳۸ می باشد. مناطق مناسب کشت آن: مناطق مختلف کشور به ویژه کشت­های تأخیری است.
لوبیا قرمز “دادفر” خصوصیات بارز رقم شامل: تیپ بوته رونده ، بازارپسندی خوب، متحمل به بیماری BCMV می باشد. مناطق مناسب کشت آن: استان­های لرستان، زنجان، مرکزی و فارس می باشد.
لوبیا قرمز “افق” خصوصیات بارز رقم شامل: تیپ بوته ایستاده، مقاوم به ویروس موزائیک (BCMV)، بازارپسندی عالی می باشد. مناطق مناسب کشت آن: استان­های لرستان، فارس، مرکزی، زنجان،آذربایجان، چهارمحال و بختیاری است.
باقلا “شادان” خصوصیات بارز رقم شامل: پتانسیل عملکرد دانه بالا ، قابلیت برداشت مکانیزه، مقاوم نسبت به خوابیدگی، مقاوم به بیماری­های لکه شکلاتی، برق­زدگی و سوختگی استمفیلیومی می باشد. مناطق مناسب کشت آن: مناطق معتدل و نیمه معتدل کشور است.
باقلا “فیض” خصوصیات بارز رقم شامل: زودرسی، مصرف تازه‌خوری، نیمه مقاوم نسبت به بیماری­های لکه شکلاتی، برق زدگی و سوختگی استمفیلیومی می باشد. مناطق مناسب کشت آن: مناطق معتدل و نیمه معتدل کشور است.
ارقام معرفی شده زراعی و باغی در سال ۱۳۹۶ از موسسه تحقیقات دیم کشور شامل: گندم “آسمان خصوصیات بارز رقم شامل: پایداری عملکرد دانه، زودرسی، ارتفاع بلند گیاه متناسب با شرایط سخت مناطق هدف، برتری ویژگی­های کیفی می باشد. مناطق مناسب کشت آن: دیم زارهای کم بازده گرمسیری است.
گندم دوروم “ساورز” خصوصیات بارز رقم شامل: پرمحصول، دارای پایداری عملکرد بالا، کیفیت دانه‌ی مطلوب برای صنایع ماکارونی، مقاوم به بیماری‌های شایع گندم می باشد. مناطق مناسب کشت آن: دیم زارهای گرمسیری و نیمه‌گرمسیری است.
گندم دوروم “ذهاب” خصوصیات بارز رقم شامل: عملکرد بالا ، پایداری بالا، زود رس، مقاوم به ورس و بیماری زنگ زرد و کیفیت خوب سمولینا می باشد. مناطق مناسب کشت آن: دیم زارهای معتدل و نیمه‌گرمسیری است.
گندم “پراو” خصوصیات بارز رقم شامل: تحمل تنش خشکی، مقاومت به سرما، پایداری عملکرد دانه، کیفیت نانوایی بالا و مقاومت به زنگ زرد و قهوه ای و زنبور ساقه خوار می باشد. مناطق مناسب کشت آن: دیم‌زارهای پرباران اقلیم سرد و معتدل سرد وهمچنین شرایط آبیاری تکمیلی است.
جو “بهدان” خصوصیات بارز رقم شامل: عملکرد بالا ، سازگاری بالا، پروتئین بیشتر، مقاوم به بیماری‌ها می باشد. مناطق مناسب کشت شامل: دیم زارهای گرمسیری و نیمه‌گرمسیری است.
نخود “آنا” خصوصیات بارز رقم شامل: قابل کشت پائیزه، قابلیت برداشت مکانیزه، متحمل به بیماری برق زدگی و فوزاریوم، پروتئین دانه ۲۴ درصد می باشد. مناطق مناسب کشت آن: دیم سردسیر است.
عدس “سپهر” خصوصیات بارز رقم شامل: پرمحصول، متحمل به بیماری پژمردگی فوزاریومی، پروتئین دانه ۱/۲۶ درصد، دارای پایداری عملکرد بالا، کیفیت پخت مطلوب می باشد. مناطق مناسب کشت آن” دیم نیمه گرمسیر است.
رقم معرفی شده زراعی و باغی در سال ۱۳۹۶ از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند عبارت است از: چغندر قند “آرتا” خصوصیات بارز رقم شامل: مقاومت بالا به ریزومانیا و تحمل بالا به نماتد سیستی چغندرقند می باشد. مناطق مناسب کشت آن: مناطق آلوده به بیماری ریزومانیا و نماتد سیستی چغندرقند است.
رقم معرفی شده زراعی و باغی دًر سال ۱۳۹۶ از موسسه تحقیقات برنج کشور عبارت است از: برنج “رش” خصوصیات بارز رقم شامل: متوسط رس، با عملکرد مطلوب، ارتفاع مناسب بوته جهت برداشت مکانیزه، کیفیت پخت مطلوب، مقاوم به ریزش و ورس می باشد. مناطق مناسب کشت آن: شمال کشور (گیلان و مازندران) است.
رقم معرفی شده زراعی و باغی در سال ۱۳۹۶ از موسسه تحقیقات پنبه کشور عبارت است از: پنبه “حکمت” خصوصیات بارز رقم شامل: عملکرد بالا ، مصرف آب کم، زودرس ، تیپ بسته ، قابل کاشت در تراکم های بالا ، الیاف ظریف با کیل نسبتاً زیاد می باشد. مناطق مناسب کشت آن: استان فارس و مناطق مرکزی کشور است.
ارقام معرفی شده زراعی و باغی در سال ۱۳۹۶ از موسسه تحقیقات علوم باغبانی عبارت است از: زیتون “آوان” خصوصیات بارز رقم شامل: درصد بالای روغن در مناطق نیمه‌گرمسیری جنوب کشور و تحمل بهتر این رقم به شرایط گرم می باشد. مناطق مناسب کشت آن : شرق استان خوزستان ، مناطق نیمه‌گرمسیری استان فارس ، مناطق نیمه‌گرمسیری استان کرمانشاه می باشد.
انگور “راژان” خصوصیات بارز رقم شامل: تحمل بالاتر به سرمای زمستانه، عملکرد بالا در مقایسه با سایر کلون‌های انگور بیدانه سفید، تولید حبه‌ها و خوشه‌های یکنواخت و بیدانه، بازارپسندی مناسب و همچنین تحمل به ناهنجاری‌های فیزیولوژیکی خوشه و حبه می باشد. مناطق مناسب کشت آن : استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، همدان، قزوین، مرکزی می باشد.
رقم معرفی شده زراعی و باغی در سال ۱۳۹۶ از شرکت بیستون شفا عبارت است از: گیاه روغنی کاملینا (Camelina sativa) به نام “سهیل” معرفی شده توسط شرکت بیستون شفا خصوصیات بارز رقم شامل: معرفی برای اولین بار در کشور- سرشار از امگا ۳ و ویتامین E- مقاومت بالا به سرما وخشکی- تنها گیاه روغنی قابل کشت در اراضی دیم با کاشت-داشت و برداشت مکانیزه می باشد. مناطق مناسب کشت آن : مناطق سرد -معتدل و گرم با حداقل بارش سالیانه ۱۸۰ میلیمتر است.
در ادامه با حضور مهندس حجتی وزیرجهاد کشاورزی و معاونان وزیر و تعدادی از روسای موسسه های تحقیقاتی از ۲۹ رقم جدید زراعی و باغی رونمایی شد و سپس از نمایشگاه دستاوردهای تحقیقاتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی بازدید به عمل آمد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.