حضور معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در جلسه کمیته هماهنگی امور پژوهش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

دکتر علیرضا کیانی معاون پژوهش، فناوری و انتقال­ یافته های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در جلسه کمیته هماهنگی امور پژوهش، فناوری و انتقال یافته سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی حضور یافت.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، یکصد وهفتاد و ششمین جلسه کمیته هماهنگی امور پژوهش، فناوری و انتقال یافته با موضوع “راهبری پروژه های تحقیقاتی” و حضور دکتر جوادی قائم مقام معاونت پژوهش و فناوری، دکتر دانشیان مدیر کل دفتر امورپژوهشی، دکتر ولدان مدیر کل دفتر امور فناوری، معاونان پژوهش، فناوری و انتقال یافته موسسه های تحقیقاتی، پژوهشکده، پژوهشگاه و مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مناطق پنجگانه گلستان، کهکیلویه و بویر احمد، کرمانشاه، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی سه شنبه ۲۵ دی سال جاری در سالن دانش ستاد سازمان برگزار شد.
دکتر جوادی قائم مقام معاونت پژوهش و فناوری سازمان ، با اشاره به انتشار اولین شماره فصلنامه “بازتاب تات” در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و انعکاس دستاوردهای اثربخش در این نشریه، یادآور شد که با توجه به مخاطبان خاص این نشریه از میان مسئولان بلندپایه دستگاه های اجرایی و نظارتی کشور و تیراژ بالغ بر ۲۵۰۰ نسخه، لازم است رئیسان موسسه های تحقیقاتی در تولید محتوای این نشریه مشارکت فعال داشته باشند. وی هم چنین در خصوص طرح “راهبری پروژه های تحقیقاتی” با تاکید بر سیاست های کلان پژوهشی سازمان، توجه به اجرایی شدن مگاپروژه هارا خواستار شد.
دکتر سفید کن معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور ضمن ارائه مطالبی در خصوص رهبری پروژه های تحقیقاتی به توضیح سوابق عملیاتی این طرح در موسسه متبوع پرداخت.
دکتر ولدان مدیر کل دفتر امور فناوری سازمان، با اشاره به کارکرد و جایگاه کمیته های علمی – فنی در مساله یابی پژوهشی و نقد علمی، مزیت های ایجاد کارگروه های مشورتی و راهبری پروژه/طرح های تحقیقاتی را در دستیابی به نتایج کمی همسو با سیاست های کلان پژوهشی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی حائز اهمیت دانست. وی هم چنین ، راهبری پروژه های تحقیقاتی را در جلوگیری از سردرگمی اعضای جدید هیأت علمی موسسه های تحقیقاتی راهگشا دانست و تعامل با بخش خصوصی، اصلاح هرم نیروی انسانی و بازمهندسی ساختار و تشکیلات موسسه های ذیربط را از دیگر مزایای اجرای این طرح برشمرد.
دکتر دانشیان مدیر کل دفتر امور پژوهشی سازمان، نقش رهبری پروژه های تحقیقاتی را در ارتقای بهره وری در تحقیقات و تحقق برنامه محوری مهم دانست. وی هم چنین از تشکیل کارگروهی به منظور بررسی “طرح ارزیابی پروژه های تحقیقاتی” خبر داد و افزود با مشارکت رئیسان مناطق پنج گانه این طرح در حال پیگیری است و به زودی با جمع بندی پیشنهادات اعضای کارگروه و اعمال نظرات سازنده آنان اجرایی خواهد شد.
دکتر دانشیان هم چنین “اجرای پروژه های تحقیقاتی در مزارع زارعین” را در رفع مشکلات حقیقی کشاورزان در عرصه تولید مهم خواند و تجارب موفق در این زمینه از جمله “تدوین دستورالعمل زوال مرکبات در استان های جنوبی” و “رفع مشکل غلاف بندی سویا در استان گلستان” را نتیجه بهره مندی از این روش دانست.
دکتر اسماعیل زاده مقدم معاون پژوهش و فناوری موسسه اصلاح بذر و نهال با ارائه نتایج تجربه عملی پروژه “انجام آزمایشات در مزرعه کشاورزان” ، مزیت های اجرای پروژه های تحقیقاتی را در زمین کشاورزان در مواردی از جمله کاهش هزینه های تحقیق، مدیریت مستقیم مزرعه توسط کشاورز، ورود مستقیم نتیجه پژوهش به عرصه و تسریع در توسعه دانش فنی مهم برشمرد. وی هم چنین با مروری بر تجارب موسسه اصلاح بذر و نهال در اجرای پایلوت توسعه ارقام داخلی کلزا و سایر پروژه های تحقیقاتی با بکارگیری شیوه انجام آزمایشات در مزرعه کشاورزان، این الگو را در هم افزایی تحقیقات با اهداف بخش اجرا و تسریع در انتقال یافته به عرصه موفق ارزیابی کرد.
در بخش دیگری از این جلسه دکتر فرازمند رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی به ارائه توضیحاتی در خصوص شیوه کار با سامانه گزارش ساز در سامانه سمپات پرداخت. وی با اشاره به وظیفه مندی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در خصوص اجرای سیستم یکپارچه اطلاعات و هوشمندسازی کشاورزی از گردآوری اطلاعات کشاورزی کشور در بستر وب در آینده نزدیک خبر داد.
دکتر فرازمند با توضیح در خصوص جزئیات این سامانه و کارکردهای آن در دسترسی آنلاین به داده های کلان، از میزان پیشرفت این پروژه بر روی دیتا سنتر سازمان توسط این مرکز ، گزارشی ارائه داد. وی هم چنین با توضیح پیرامون ساختار تشکیلاتی کارگروه های مختلف در ستاد هوشمندسازی کشاورزی از رئیسان موسسه های تحقیقاتی خواست نسبت به ارائه اولویت ها و برنامه های هوشمندسازی خود به این مرکز تعجیل کنند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.