بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از گنجینه طرح ها و دستاوردهای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان

اعضای کمیسیون کشاورزی به همراه مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی، از مزارع تحقیقاتی و دستاوردهای پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله گرگان در روز شنبه ۱۴۰۱/۰۳/۰۷بازدید به عمل آوردند.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که جمعی از مدیران استانی و پژوهشگران مرکز از جمله: دکتر شیخ رییس بخش تحقیقات زراعی و باغی، دکتر سوقی محقق غلات و دکتر پیغام زاده رییس ایستگاه تحقیقات کشاورزی گرگان نیز حضور داشتند. ابتدا دکتر ابوالفضل فرجی رئیس مرکز، توضیحات کاملی از جایگاه و نقش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در افزایش بهره وری تولید، کشاورزی دانش بنیان، تولید دانش فنی کاربردی و انتقال این دانش به بهره برداران و همچنین شرح وظایف مراکز تحقیقات و آموزش استانی را ارائه دادند. در ادامه ایشان روند اجرای آزمایشات و برنامه های مختلف پژوهشی و آموزشی را در استان گلستان را توضیح داده و سپس با حضور در مزارع پژوهشی از بخشی از دستاوردها و طرح های تحقیقاتی به نژادی و به زراعی محصولات مختلف حاضر در ایستگاه بازدید به عمل آمد و توضیحات لازم در خصوص دستاوردهای برتر و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت از سوی ایشان و پژوهشگران مرکز ارایه شد.
در این برنامه دکتر سوقی محقق غلات از ارقام و لاین های برتر با پتانسیل عملکرد بالا و سازگاری خوب برای مناطق مختلف استان که دارای صفاتی مانند زودرسی، پاکوتاهی، متحمل به ورس، متحمل به بیماری ها و نیز دارای عملکرد و اجزای عملکرد بالا هستند رونمایی کردند.
در ادامه، دکتر شیخ در خصوص ارقام جدید باقلای معرفی شده، اهمیت توسعه سطح زیر کشت آن و کاربرد آن به عنوان بخشی از جیره دام و طیور تاکید کرد. در بخش دیگر این برنامه، میهمانان حاضر از انبارهای هسته های اولیه و ژرم پلاسم های محصولات مختلف بازدید به عمل آوردند و با توجه به تبیین اهمیت و ضرورت استراتژیک این مهم، ضمن تاکید اعضای کمیسیون کشاورزی بر توسعه اینگونه انبارها و مخازن ژرم پلاسم، همچنین بر ضرورت تجهیز آنها نیز تاکید شد.
در پایان اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن ابراز شعف از تنوع دستاوردهای امیدوار کننده و تقدیر از روند اجرای برنامه های پژوهشی و آموزشی و دستاوردهای ارزشمند همکاران، خواستار برنامه ریزی تبادل اطلاعات، دانش فنی، یافته ها و هسته های بذر بین مراکز استان ها، توسعه پروژه های تحقیقاتی و نیز همکاری های موثر بین این مرکز و دانشگاه ها و سایر مراکز تحقیقاتی شدند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.