برگزاری جلسه ستاد تغذیه گیاهی استان گلستان با حضور رییس موسسه تحقیقات خاک و آب

یازدهمین جلسه ستاد تغذیه گیاهی استان گلستان، با هدف بررسی عملکرد ستاد تغذیه گیاهی در خصوص کنترل کیفیت و توزیع کود،‌ کارگروه کنترل و نظارت منطبق با برنامه های ابلاغی، ارائه نقطه نظرات در خصوص اجرای آیین نامه کنترل کیفی انواع مواد کودی در کشور و طرح نقطه نظرات بخش خصوصی در رابطه با تولید و تجارت کودهای شیمیایی، آلی – زیستی و ارگانیک در محل سالن همایش اتاق گرگان برگزار گردید.


به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که با حضور رمضان بهرامی رییس اتاق و همکاران ایشان، دکتر کامبیز بازرگان ریاست محترم موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، مهندس ملازاده مشاور معاون وزیر، رییس و همکاران بخش تحقیقات خاک و آب، اعضای ستاد تغذیه گیاهی استان و تولیدکنندگان محصولات کودی استان در محل دفتر اتاق بازرگانی برگزار شد
در راستای پایش مواد کودی و تولیدکنندگان کودهای شیمیایی ، آلی و زیستی جهت ارزیابی اقدامات انجام شده و بحث و تبادل نظر در مورد تبیین برنامه ها در راستای کنترل و نظارت کیفی مواد کودی در استان گلستان انجام شد.
در این نشست گزارش عملکرد ستاد تغذیه گیاهی استان در خصوص کنترل کیفیت و توزیع کود و نیز کارگروه کنترل و نظارت توسط دبیر ستاد تغذیه و رییس بخش تحقیقات خاک و آب این مرکز،مهندس مریم غزاییان ارائه شد سپس دکتر کامبیز بازرگان در خصوص نحوه اجرای آیین نامه ثبت و کنترل کیفی مواد کودی در کشور به بیان مطالبی پرداختند.
در بخش بعدی جلسه رمضان بهرامی رییس اتاق گرگان درسخنانی بیان کرد: وجود بیش از ۱۳۵هزار بهره بردار کشاورزی در استان، حاکی از ظرفیت و پتانسیل بسیار خوب استان در حوزه کشاورزی است.
بهرامی افزود: براساس یک سنت دیرینه برخی ازکشاورزان، پس از برداشت محصول گندم بلافاصله برای آماده کردن زمین برای کشت بعدی اقدام به آتش زدن کاه و کلش به جامانده در این مزارع می کنند این باور کاملا غلط است.
وی با تاکید به اینکه اولین قدم درراستای کاربرد صحیح مدیریت بقایای گیاهی فرهنگ سازی و گسترش روشهای جایگزین می باشد اظهار داشت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان ، حمایت همه جانبه در زمینه فرهنگ سازی امور کشاورزی می نماید.
رییس اتاق گرگان نقش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، در توزیع به موقع، نظارت جدی و اصولی نهادهای ذی ربط را در حل این مشکلات بسیار تاثیرگذار دانست و افزود : مصرف نهاده ها و کودهای تقلبی تاکنون خسارت های جبران ناپذیری به محیط زیست و خاک و خسارت مادی به کشاورزان وارد کرده است
وی به پیامدهای ناشی از مصرف کود تقلبی و بی کیفیت اشاره و خاطرنشان کرد: مصرف کودهای تقلبی و بی کیفیت برای خاک و کیفت و کمیت محصولات تولیدی ضرر دارد.
رمضان بهرامی رییس اتاق گرگان نیز بیان کرد: علیرغم اینکه ۱.۵ میلیون نفر در کشور در بخش کشاورزی هستند، هیچ حمایتی از یارانه تولید نمی‌شوند.
وی افزود: بخش زیادی از محصولات مصرفی در قزاقستان وارداتی بوده که می توان با افزایش ارتباط از محصولات با کیفیت استان گلستان تامین گردد.
رییس اتاق گرگان با بیان اینکه بخش دولتی در استان همگام با بخش خصوصی کشور است، افزود: باید از طریق ارتباط با دولت و وزارتخانه‌ها، بتوانیم میزان حمایت دولت به بخش خصوصی بویژه حوزه کشاورزی را افزایش دهیم و امیدواریم دولت برای اعتلای بخش کشاورزی استان گلستان برنامه هدفمند ارائه دهد.
در ادامه امیر یوسفی رییس کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان بیان کرد: در راستای افزایش بهره وری تولید کنندگان، فرهنگ سازی رقابت پذیری محصولات کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: واردات کالاهای بی کیفیت به استان گلستان سبب می شود تولید کنندگان داخلی توان رقابت سازی نداشته و این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد. همچنین ایجاد کاور های حمایتی توسط بخش های اجرایی یکی از گزینه های مناسب جهت رشد تولید کنندگان خواهد بود.
یوسفی با اشاره به پتانسیل بالای استان در تولیدات محصولات کشاورزی و موقعیت استراتژیک آن اظهار داشت: با همدلی و همکاری مسولین مرتبط و نظارت کیفی می توان توسعه تولید و افزایش بهره وری در بخش کشاورزی استان را شاهد بود.
وی عنوان کرد: آمارها و تحقیقات نشان دهنده این موضوع بوده که متاسفانه وضعیت معیشت کشاورزان در شرایط مناسبی قرار نداشته و باید این مشکل ریشه یابی و رفع گردد. لذا باید هشدار داد اگر در این زمینه اقدامی صورت نگیرد قطعا در آینده با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.
یوسفی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت تولیدات باکیفیت محصولات باید یک برنامه کاربردی با هدف توسعه استان در بخش کشاورزی تهیه و اجرایی گردد.
در پایان پس از ارائه نقطه نظرات و پرسش های بخش خصوصی در رابطه با تولید و تجارت کودهای شیمیایی، آلی و زیستی، دکتر بازرگان و مهندس ملازاده به پاسخ سوالات مطرح شده پرداختند.

DSC99455

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.