حضور همکاران مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در آئین بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری سازمان تات و جشن تقدیراز پژوهشگران برتر وزارت جهاد کشاورزی

آئین بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری سازمان تات با رونمایی از جدیدترین دستاوردهای تحقیقاتی و امضاء قراردادهای انتقال فناوری برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، آئین هفته پژوهش و فناوری سازمان چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶ در سالن فجر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج ، با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، دکتر باقری قائم مقام وزارت علوم، دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر رکنی معاون وزیرجهادکشاورزی در امور دام، آقای محمدرضا امیرحسنخانی نماینده فردوس در مجلس شورای اسلامی، مدیران موسسه ها و مراکز تحقیقاتی سازمان، پیشکسوتان عرصه علم و تحقیق، روسای سازمان های جهاد کشاورزی و بخش غیر دولتی و خبرنگاران رسانه های کشور برگزار شد. در این مراسم از ۹دستاورد جدید تحقیقاتی رونمایی شد و ۱۱ قرارداد انتقال فناوری با حضور نمایندگان بخش غیر دولتی به امضاء رسید. همچنین در این مراسم از سامانه گزارش های پژوهشی با پخش کلیپی از مزایای این سامانه ، رونمایی شد.
حجت الاسلام و المسلمین سعیدیان مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه با گرامیداشت هفته پژوهش و تبریک به پژوهشگران و محققان سازمان بخاطر این مناسبت بیان داشت: امیدوارم خداوند توفیق علم با عمل به همه ما عنایت فرماید یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه شود مطالعه و پژوهش در مراکز دانشگاهی و سازمان های پژوهشی است که می تواند علم و فناوری های جدیدی را در کشور بوجود آورد، ارتقاء جایگاه هر کشوری به علم بستگی دارد و ما در این جهت باید تلاش مضاعف داشته باشیم. وی با اشاره به آیاتی از قرآن مجید که اهمیت خاصی برای علم و عالم قائل هستند اظهار داشت: اگر ما به عنوان رهروان قرآن و ائمه اطهار به مقوله تحقیقات بی توجهی کنیم و از فراگیری علم دوری نماییم مورد عتاب خواهیم بود. وی بیان داشت: خداوند وعده داده هرکسی در هر زمینه ای تلاش کند او را به مقصود خود می رساند چقدر خوب است این تلاشها در جائی باشد که ارزش انسان را بالا می برد.
دکتر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی با خیرمقدم به مدعوان مراسم، حضور دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را به دلیل آشنایی کاملی که با بخش کشاورزی دارند، توفیقی برای سازمان دانست و سپس رویکردهای چهارساله سازمان در زمینه تحقیقات کشاورزی را برشمرد و سپس با تشریح شش حوزه فعالیت سازمان شامل تحقیق، آموزش، ترویج کشاورزی، ثبت و گواهی بذر، مدیریت ذخایر ژنتیکی، تولید محصولات فناوران اظهار کرد: اولین جهت گیری بیرونی سازمان استفاده از ظرفیت های دانشگاهها است، علی رقم کارهایی که تاکنون انجام شده و ارتباطات خوبی که با دانشگاهها برقرار شده در نظرداریم در این دوره ارتباط خوبی با آنها ایجاد کنیم. وی با ارائه گزارشی به تعداد ۲۰۰۰ اعضای هیات علمی در سازمان و ۶۰۰۰ محقق در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: می توانیم با همفزائی فعالیت های بیشتری داشته باشیم. دکتر زند سیاست دیگر سازمان را استفاده از بخش خصوصی و راه اندازی صندوق حمایت از توسعه پژوهش و فناوری در بخش کشاورزی برشمرد. وی با اشاره به ظرفیت ۵۷۰ شرکت دانش بنیان و مراکز رشد متعدد ابراز امیدواری کرد با همکاری وزارت علوم، پارک های علم و فناوری برای توسعه بیشتر بخش خصوصی حمایت شود. وی با تشریح برنامه های افزایش اثربخشی نوسازی و چابک سازی در سازمان به خروجی محور کردن تحقیقات اشاره کرد. دکتر زند با توضیح در مورد اهداف و اولویت های سازمان و گام هایی که برای تحقق این موضوعات برداشته است، اقتصادی کردن فعالیت های تحقیقاتی را یادآورشد.
دکتر شفیعی یکی از مفاخر و پیشکسوتان سازمان، در سخنان خود موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی را اولین موسسه کشور در زمینه بایوتکنولوژی برشمرد که خدمات ارزنده ای به جامعه و هموطنان خود داشته است. وی با تشریح فعالیت های موسسه رازی از سال ۱۳۰۳ که با بروز بیماری های واگیر در کشور همراه بود کارهای محققان این موسسه را حافظ امنیت و بهداشت افراد نام برد و با یادآوری همکاری خود با پیشکسوتانی چون پرفسور میرشمسی و دکتر رستگار در موسسه رازی از آنان به نیکی یادکرد و بیان داشت وی حدود۴۵ سال در کنار این محققان همکاری داشته و توانسته اند واکسن و سرم های مورد نیاز را با همکاری با وزارت بهداشت و درمان ارائه دهند.
دکتر منصور غلامی وزیرعلوم تحقیقات و فناوری طی بیاناتی با ابراز خوشحالی از اینکه توفیق یافته در جمع ارزشمندی از همکاران تحقیقات کشاورزی حضور یابد و با تبریک به خاطر همه توفیقاتی که در سازمان تحقیقات به دست آمده، اظهارداشت: پیشرفت های شما نشان می دهد تلاشها در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی بسیار خوب و منظم بوده و کارهای صاحبان علم و فناوری در سازمان و مراکز تحقیقاتی منشاء اثرات خیر و ماندگار خواهد بود. وی با اشاره به شرائط زمانی که برای تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی مطرح است، حضور محققان در حوزه تحقیقات بسیار راهبردی و مهم شمرد و افزود: همکاری محققان جوان در کنار پیشکسوتان که تجربیات ارزشمندی اندوخته اند امیدواری بسیار زیادی به آینده بخش تحقیقات کشاورزی و تولید محصولات فراهم آورده و با توجه به حضور دانشکده های کشاورزی در اکثر دانشگاه های کشور ظرفیت های خوبی در کنار مراکز تحقیقاتی قرار می گیرد و قطعا با برنامه ریزی بهتر، دانشکده ها در کنار سازمان تحقیقات، کارهای خوبی را همسو با اهداف پی خواهند گرفت و کارها به سمت مسائل اساسی تحقیقات هدایت خواهدشد. دکتر غلامی بیان داشت این دو مجموعه می توانند از امکانات و تجهیزات در اختیار خود در کارهای مشترک بهره برده و همچنین در زمینه دانشجویان و تحصیلات تکمیلی با یکدیگر همکاری کنند.
در ادامه با حضور مدیران موسسه ها و مراکز تحقیقاتی و مدیران عامل شرکت های طرف قرارداد تعداد ۱۱ تفاهم نامه و قراردادهای واگذاری دارایی های فکری واحدهای تابعه و وابسته سازمان به امضاء رسید. همچنین از ۹ دستاورد تحقیقاتی رونمایی شد و در بخش بعدی برنامه از پژوهشگران برتر و برگزیدگان با اهدای لوح تدیر و هدیه تجلیل بعمل آمد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.