برگزاری همایش نقش جهاد کشاورزی در تحقق گام دوم انقلاب با حضور آیت اله تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی و به همت مرکز تحقیقات و آموزش و سازمان جهاد کشاورزی گلستان

با مشارکت فعال و پویای بخش های مختلف مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان با حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان و با حضور حضرت آیت اله تقوی نماینده ی ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی، حجت الاسلام حسین سعیدیان نماینده ولایت فقیه در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر حق شناس استاندار گلستان، رییس، معاونان و مدیران شهرستانی خانواده جهاد کشاورزی استان، رییس معاونان و پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، همایش نقش جهاد کشاورزی در تحقق گام دوم انقلاب و شعار سال ، چهارشنبه ۴ تیر ۹۹ در محل سالن همایش دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، در این همایش ابتدا دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با خوش آمد به حاضران و شادباش هفته کرامت، در خصوص نقش جهاد کشاورزی در گام دوم انقلاب سخن گفت و با اشاره به تدبیر مقام معظم رهبری و انتخاب شعار سال به نام جهش تولید به تشریح تاثیر و نقش جهاد کشاورزی در تولید و تامین امنیت غذایی اشاره داشت و در ادامه به مهمترین موارد در تبیین گام دوم انقلاب پرداخت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان نقش تولید محصولات کشاورزی در امنیت غذایی کشور را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: هم اکنون این استان با تولید بیش از ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی جایگاه ویژه ای در تامین امنیت غذایی کشور دارد.

در بخش بعدی این آیین حجت الاسلام «علی اکبر سایری» اظهار کرد: این همایش در واقع با نگاه ویژه به تحقق گام دوم انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی برگزار شده است.

دبیر همایش نقش جهاد کشاورزی در گام دوم انقلاب ادامه داد: در این همایش الزامات گام دوم انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی مشخص شد و در این راستا برای دریافت مقالات در سراسر کشور فراخوانی صادر کرد.

حجت الاسلام سایری ابراز داشت: بر اساس این فراخوان ۵۰ مقاله علمی به دبیرخانه جشنواره نقش جهاد کشاورزی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی پذیرفته شده است.

وی گفت: در دبیرخانه پس از دریافت این مقالات کار داوری را آغاز کردیم و در نهایت ۳۵ مقاله در این همایش پذیرفته شده است و از مجموع مقالات پذیرفته شده ۱۲ مقاله ارائه و مورد مورد تجلیل قرار می گیرد.

دبیر همایش نقش جهاد کشاورزی در گام دوم انقلاب تاکید کرد: در کنار این مقالات برگزاری کارگروه ها و کمیسیون های تخصصی زراعت و باغبانی، دام و طیور، کمیسیون منابع طبیعی، کمیسیون آب و خاک در این همایش شکل گرفت.

حجت الاسلام سایری از نقش فعال ریاست، معاونان، پژوهشگران و مسول دفتر نماینگی ولی فقیه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در حمایت همه جانبه از برگزاری شایسته این رویداد و مشارکت فعال در روند برنامه ریزی، پیگیری و برگزاری همایش از جمله برنامه ریزی دقیق و مدیریت کارگروه های تخصصی همایش، مشارکت دادن گروه های و لایه های مرتبط با کمیسیون ها، مدیریت دبیرخانه علمی، داوری مقالات و ارائه سخنرانی های علمی پژوهشگران مرکز و دبیران کمیسیون ها تقدیر نمود.

در ادامه ی همایش آیت اله تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی با تبیین نقش جهادکشاورزی در گام دوم انقلاب گفت: وظیفه داریم در کنار نیروهای متخصص، با فرهنگ‌سازی مناسب در بخش کشاورزی پرچمدار اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی باشیم و در تبلیغ و ترویج فرهنگ جهادی کوشش کنیم.

آیت اله تقوی افزود: یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی در وزارت جهاد کشاورزی است و اگر هر کشوری بخواهد پیشرفت کند باید به کشاورزی توجه ویژه ای داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی با اشاره به کشاورزی تمدن ساز اسلامی گفت: در گام دوم باید به کشاورزی خودساخته و پایدار و متناسب با جامعه ی اسلامی توجه کنیم.

ایشان در ادامه با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری در گام نخست انقلاب به ویژگی های گام اول و دوم انقلاب از جمله دفاع از کرامت و حفظ و صیانت از ارزش ها و معیارها و ارزش های اسلامی و تمدن سازی بر اساس فرامین اسلامی اشاره نمود.

وی افزود: بدون تردید جهاد کشاورزی یکی از بازوان اصلی و قدرتمند انقلاب اسلامی است بنابراین حوزه ی نمایندگی ولی فقیه مسوولیت سنگین فرهنگ سازی و نشر و گسترش فرهنگ جهادی در جامعه ی مخاطب را بر عهده دارد.

در این همایش دکتر هادی حق شناس استاندار گلستان با اشاره به اهمیت توجه به گام دوم انقلاب گفت: گام دوم انقلاب چشم اندازی است برای ما که نگاهی به آینده داشته باشیم.

وی به لزوم متکی نبودن اقتصاد به نفت تاکید کرد و گفت اگر می توانستیم بودجه ی مناسبی برای تکمیل سد نرماب تامین کنیم از آنجا که این سد معادل سه سد است هم جلوگیری از خطر سیل میشد هم آب ۲۰ هزار هکتار از اراضی تامین میشد و هم بخشی از مردم استان که از آب شرب سالم بهره مند نیستند برخوردار می شدند.

دکتر حق شناس استاندار گلستان در ادامه ضمن اشاره به دستاوردهای ارزشمند مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان و نقش تعیین کننده ای که این بروندادها در اقتصاد و معیشت جامعه بهره بردار بخش کشاورزی استان دارد و مواردی از برنامه های محقق شده تحقیقات و آموزش کشاورزی استان که ایشان در سخنان خود ارایه نمودند، از تلاش جهادی مدیران و مسوولان سازمان جهاد کشاورزی در استان و تولید ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی که بی نظیر است تقدیر نمود و افزود: اما علی رغم این کوشش مدیران و با وجودی که در تولید ۱۳ محصول رتبه ی اول تا سوم را داریم متاسفانه معیشت مردم استان مناسب نیست. : در مقیاس استانی همه محصولات ما به صورت خام عرضه می شود و اگر بتوانیم صنایع تبدیلی را افزایش دهیم درآمد مردم استان و همچنین میزان اشتغال نیز افزایش پیدا می کند و در این خصوص راهکارهایی از جمله کمک به توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و دیگر سیاست هایی که از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قابل برنامه ریزی و پیگیری می باشد را پیشنهاد نمود و گفت: اگر می خواهیم معیشت کشاورزان گلستان بهبود پیدا کند، باید قیمت های خرید تضمینی محصولات کشاورزی افزایش پیدا کند.

دکتر هادی حق شناس با بیان اینکه معیشت نیز هم تراز امنیت و سلامت در جامعه نقش دارد، اظهار کرد: میزان خرید تضمینی گندم در استان گلستان به ۸۰۰ هزار تن و خرید تضمینی کلزا به ۸۵ هزار تن رسیده است اما به دلیل مطلوب نبودن قیمت های خرید تضمینی، وضعیت معیشتی کشاورزان به لحاظ قدرت خرید تغییر، محسوسی نداشته است.

وی با اشاره به تحریم های ظالمانه و تأثیر آن بر اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به بارش ها و نزولات آسمانی مناسبی که داشتیم، خوشبختانه بخش کشاورزی امسال در کل کشور سال خوبی را سپری می کند.

استاندار گلستان با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی تولید محصولات کشاورزی در استان تصریح کرد: تولیدات کشاورزی استان از سه میلیون تن در سال ۹۲ به بیش از ۵ میلیون تن در سال جاری رسیده که این موضوع نشانگر توجه مدیران بخش کشاورزی و رونق تولید و خودکفایی در تولیدات کشاورزی است.

دکتر حق شناس با تأکید بر توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان، اظهار کرد: خوشبختانه روز گذشته ۳۰ واگن از طریق مرز ریلی به کشور ترکمنستان صادر شد و امیدواریم که صادرات از استان تداوم داشته باشد.

استاندار گلستان تاکید کرد: دو میلیون هکتار اراضی در استان گلستان وجود دارد که ۶۷۰ هکتار زمین های کشاورزی است و بخش عمده آن بکر باقی مانده است که اگر میخواهیم این روند ادامه پیدا کرده و مردم به کشاورزی ادامه دهند، باید به فکر بهبود معیشت آنها باشیم.

دکتر حق شناس بیان کرد: در مقیاس استانی همه محصولات ما به صورت خام عرضه می شود و اگر بتوانیم صنایع تبدیلی را افزایش دهیم درآمد مردم استان و همچنین میزان اشتغال نیز افزایش پیدا می کند.

در این مراسم همچنین دکتر منتظری نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در سخنانی با اشاره به استفاده ی درست از ظرفیت ها و منابع طبیعی و خدادادی گفت: گره گشای ما در گام دوم انقلاب اسلامی مدیریت جهادی است.

دکتر منتظری گفت: برای اشتغال مولد و پیشگیری از خام فروشی باید به صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی توجه کنیم.

در بخش پایانی این آیین از ارائه کنندگان مقالات برتر با اهدای لوح تقدیر و هدیه، تجلیل شد.

شایان ذکر است در این رویداد ۲ سخنرانی علمی و یک گزارش کمیسیون نیز ارایه شد.

در پایان نیز نشست خبری با حضور اصحاب برخی از رسانه ها برگزار شد.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.