ساخت برنامه تلویزیونی با موضوع مدیریت آبیاری در کشت مستقیم برنج در بستر خشک به همت پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

برنامه تلویزیونی کشاورزی و توسعه با موضوع مدیریت آبیاری در کشت مستقیم برنج در بستر خشک یا خشکه کاری برنج به همت دکتر علیرضا کیانی استاد پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان ساخته و از سیمای جمهوری اسلامی ایران در شبکه استانی پخش شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر علیرضا کیانی پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی و معاون پژوهشی، فناوری و انتقال یافته های مرکز در این برنامه گفت: با توجه به برنامه های توسعه خشکه کاری برنج در استان لازم است ما در این شرایط که با کمبود آب مواجهه هستیم، راه حل حل های منطقی داشته باشیم بطوریکه هم منابع آبی محفوظ بماند و معیشت کشارزان برنجکار تامین شود. در این رابطه راه حل ها را میتوان به دو مرحله کوتاه و بلند مدت تقسیم بندی نمود. راه حل کوتاه مدت تغییر شیوه کشت و اصلاح شیوه آبیاری است و راه حل طولانی مدت معرفی کشت جایگزین است. در این برنامه شیوه های کشت برنج به روش مستقیم و همچنین شیوه های آبیاری در برنج توضیح داده شد. تفاوت آب مصرف شده در دو شیوه کشت نشایی و مستقیم برنج مقایسه شده است تا کشاورزان روش مناسب را انتخاب کنند. برای مخاطبان برنامه به زبان ساده توضیح داده شد که در استان گلستان برنج چقدر به آب نیاز دارد. برای کشاورزان توضیح داده شد که در روش مستقیم چگونه برنامه آبیاری را در روشهای مختلف آبیاری تنظیم کنند. و در نهایت در یک جمع بندی نهایی بهترین شیوه آبیاری در کشت مستقیم برنج و یا روش کاهش مصرف آب در همان دوش نشایی را برای مخاطبان برنامه توضیح دادند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.