برگزاری کارگاه آموزشی مجازی بین المللی کشاورزی حفاظتی با همت پژوهشگر پیشکسوت مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

کارگاه آموزشی بین المللی تحت عنوان: “کشاورزی حفاظتی، یافته ها و رویکردهای نوین”  به صورت مجازی و آنلاین در تاریخهای ۲ و ۳ اسفند ۱۴۰۰ با میزبانی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور و با سازماندهی آقای دکتر محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر پیشکسوت برجسته و بین المللی مرکز تحقیقات کشاورزی استان گلستان در کرج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر اسدی در این زمینه اظهار داشت با توجه به ضرورت استفاده از دانش روز جهانی و انتقال دانش و یافته های تحقیقات دانشمندان بین المللی به کشور عزیزمان ایران درصدد برگزاری این کارگاه با اهمیت و علمی برآمدیم و توانستیم با استفاده از ارتباطات علمی خود هفت تن از بهترین پژوهشگران و اساتید برجسته جهانی از سازمانهای بین المللی همچون فائو و سیمیت و دانشگاههای اروپایی و خاورمیانه و آسیای میانه را برای ارایه آخرین یافته های علمی در زمینه سامانه پایدار کشاورزی حفاظتی گردهم آوریم و از تجارب مفید آنها برای ترویج کشاورزی حفاظتی در کشور استفاده نماییم. در این کارگاه که به زبان انگلیسی و به وصورت وبیناری برگزار شد ۷ نفر از صاحب‌نظران بین المللی شامل پروفسور امیر کسام  اهل انگلستان، پروفسور حافیظ مومنوف اهل تاجیکستان و پروفسور عزیز نوربکوف اهل ازبکستان از سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، پروفسور امیلیو گونزالس اهل اسپانیا و پروفسور گاتلیب باش اهل پرتغال از فدراسیون کشاورزی حفاظتی اروپا (ECAF) و دکتر حاتم محمد از کشورتونس و مهندس کاسم جونی از کشور لبنان و ۵ نفر از پژوهشگران و اساتید داخلی (دکتر فرهاد مشیری از موسسه تحقیقات خاک و آب، دکتر سید وحید اسلامی از دانشگاه بیرجند و دکتر محمد اسماعیل اسدی از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان‌گلستان، دکتر صادق افضلی نیا از استان فارس و همچنین دکتر ایرج یاوری از موسسه تحقیقات دیم کشور ) در موسسه تحقیقات خاک و آب برگزار شد. در این کارگاه آنلاین  ۱۷۰ نفر از کشاورزان، دانشجویان، کارشناسان، اساتید، پژوهشگران و علاقمندان به توسعه سامانه های کشاورزی حفاظتی کشور شامل دانشگاهها، مراکز و موسسات تحقیقاتی کشور و مدیریت های جهاد کشاورزی کشور و همچنین تعدادی مخاطب از کشورهای خارجی شرکت داشتند.  پروفسور امیر کسام استاد کشاورزی حفاظتی در فائو در سخنرانی کلیدی خود اظهار داشت: از سال میلادی ۰۹-۲۰۰۸   سطح اراضی زیر کشت حفاظتی  (CA) در جهان با نرخ سالانه بیش از ۱۰ میلیون هکتار رشد داشته است. در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۵ ، کل اراضی زیر کشت حفاظتی در جهان به ۱۸۰ میلیون هکتار و در سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ به ۲۰۵ میلیون هکتار رسید که معادل ۷/۱۴  درصد از اراضی زراعی جهان است. گسترش CA در سال های اخیر در آسیا، آفریقا و اروپا در حال گسترش است زیرا کشاورزان در همکاری با یکدیگر و شبکه سازی سازماندهی بهتری پیدا کرده اند. در سطح جهانی، گسترش CA عمدتاً کشاورز محور است و به یک جنبش چند ذی‌نفعی تبدیل شده است که شبکه‌های رسمی و غیررسمی CA را در سطوح ملی و بین‌المللی شامل افراد و مؤسسات در بخش‌های عمومی، خصوصی و مدنی تشکیل می‌دهد.

همچنین در ادامه  این کارگاه آخرین یافته های پژوهشی و تجربیات جهانی در خصوص توسعه کشاورزی حفاظتی در روند رو به رشد آن به اشتراک گذاشته شد. این تجربیات نشان داد که کشاورزی حفاظتی برای غلبه بر چالش‌های پیش‌رو از جمله کمبود منابع آبی، افزایش هزینه های تولیدات کشاورزی، فرسایش خاک، کاهش کربن آلی خاک، فشردگی خاک، خشکی و شوری خاک و تغییرات اقلیمی می‌تواند عنوان یک گزینه موثر عملی مطرح باشد. الزامات توسعه کشاورزی حفاظتی تشویق کشاورزان پیشرو برای ادامه کار در تشویق کشاورزان دیگر برای پذیرش کشاورزی حفاظتی، تشکیل انجمن ها و گروههای ذینفع در توسعه کشاورزی حفاظتی شامل بهره‌برداران، صنعت‌گران، کارشناسان و پژوهشگران در هر منطقه و در سطح ملی بوده که می‌بایست سر لوحه برنامه‌های و سیاستگذاری قرار گیرد. کشاورزی حفاظتی یک سامانه کشاورزی با اثرات چندگانه بر استمرار پایداری تولید محصول با نگاه اکولوژیک و حفظ محیط زیست ازسطح مزرعه، منطقه تا حوزه آبخیز می باشد که امیدواری زیادی برای گسترش آن در سطح جهانی وجود دارد. بدین منظور لازم است چالش‌های موجود در مسیر گسترش کشاورزی حفاظتی همچون روش‌های مبارزه با علف‌های هرز، معرفی ماشین های مناسب برای هر منطقه با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و خصوصیات خاک رفع شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.