حضور محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در کارگاه آموزشی برداشت چغندرعلوفه ای

با مشارکت معاونت بهبود تولیدات گیاهی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، کارگاه آموزش برداشت چغندرعلوفه ای در روستای چهارده شهرستان کردکوی برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این کارگاه دکتر برزعلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، معاونین و مدیران سازمان، محققان و اعضاء هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گلستان، کشاورزان، اتحادیه دامداران استان و کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی حضور داشتند.
دکتر صابری عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان هدف از کشت این محصول را تامین علوفه مورد نیاز برای دامداران ذکر نمود که چند سالی است آزمایشات معرفی ارقام چغندرعلوفه‌ای در استان آغاز گردید. صابری به تولید ۱۵۰ تن عملکرد (برگ و ریشه) اشاره و افزود: بدلیل کشت پاییزه این محصول در مطابق با سایر محصولات علوفه ای راندمان آبیاری بسیار بالاتری دارد. وی رقم های موجود این محصول را خارجی ذکر نمود که به دنبال ارقام داخلی با ظرفیت بالا و مقاوم به ساقه روی، بیماریهای برگی (سرکوسپورا و ریزومانیا) هستیم. دکتر هلاکو محقق تغذیه دام مرکز نیز به وجود کربوهیدارت‌های محلول و پروتئین مناسب در چغندرعلوفه ای اشاره و افزود این محصول می‌تواند به صورت مستقیم (چرا) و هم به صورت فرآوری (سیلو) در تغدیه پرندگان، دام سبک و سنگین استفاده شود. وی در خاتمه افزود با توجه به مشکل کمبود علوفه در کشور، چغندرعلوفه‌ای می تواند ۲۰ الی ۳۰ درصد جیزه غذایی دام را تامین نماید.
خاطر نشان می سازد در این برنامه دکتر مستوفی عضو هیات علمی موسسه فنی و مهندسی در خصوص روش برداشت، خرد کردن و شرایط سیلو و نگهداری این محصول توضیحاتی ارائه نمودند. وی همچنین از طراحی و ساخت دستگاه خرد کردن چغندرعلوفه ای اشاره و افزود این دستگاه توسط محققان موسسه فنی و مهندسی طراحی و دامداران می‌توانند از این دستگاه برای فرآوری محصول خود استفاده نمایند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.