برگزاری کارگاه آموزشی سازگاری با کم آبی توسط پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

دکتر علیرضا کیانی استاد پژوهش و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در کارگاه آموزشی سازگاری با کم آبی با عنوان “مدیریت آبیاری در کشت مستقیم برنج (خشکه کاری)” که با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی و معاونت آموزش این مرکز برنامه ریزی شد در تاریخ ۱۹ اردیبهشت سال جاری، آخرین دستاوردهای این حوزه را ارایه نمود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این کلاس تعدادی از کارشناسان پهنه های کشاورزی از تمامی شهرستان ها و مسولان تولیدات گیاهی استان حضور داشتند.

دکتر کیانی در این برنامه­ اظهار داشت که کمبود آب و استفاده بیش از حد از منابع آبی خصوصا آب­های زیرزمینی در استان گلستان یک چالش بزرگ و یک تهدید جدی برای نسل­­ های آینده محسوب می ­شود. بطوریکه روند تغییرات و مشاهدات عینی حکایت از تشدید ناپایداری دارد. در این شرایط کشت گیاهان آب­ بر همانند شالی که عمدتا از منابع آب­ های زیرزمینی استفاده می ­کنند (بیش از ۵۰ درصد از منابع آبی استان) منجر به تخریب بیشتر منابع آب و خاک خواهد شد و نیاز به تدوین راهبردی است که تمهیدات لازم درخصوص بهره‌وری بهینه از منابع آبی در نظرگرفته شود.

ایشان اضافه کرد که روش مرسوم آبیاری برنج بصورت غرقابی دائم با کشت نشایی است. کشت نشایی با آبیاری غرقابی علاوه بر مصرف بیش­ از حد آب و تشدید افت سفره­ های آب زیرزمینی، موجب تخریب خاک، کاهش عملکرد گیاهان بعد از آن، عدم امکان اجرای کشاورزی حفاظتی، تلفات مصرف کود و افزایش انتشار گازهای گلخانه­ ای می ­گردد که همگی در راستای تشدید ناپایداری منابع آب و خاک محسوب می ­شوند.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی، در این کارگاه آموزشی ضمن تشریح روش های کشت برنج، روش های کاهش مصرف اب در اراضی شالیکاری، نیاز آبی برنج، چگونگی مصرف آب توسط کشاورزان در اراضی شالیکاری و شیوه کشت خشکه کاری پرداختند.

در نهایت برای برون رفت از این شرایط و به عنوان یک راهکار کوتاه­ مدت، ایشان توصیه کرد که باید از کشت نشایی با استفاده از منابع آب­ های زیرزمینی با ابزارهای تشویقی برای کشاورزان جلوگیری نموده و شیوه کشت مستقیم در بستر غیرگلخراب و استفاده از روش­ های نوین آبیاری مانند قطره ­ای و بارانی به جای روش سنتی ترویج گردد. ضمن اینکه به عنوان یک راه حل درازمدت جایگزینی با کشت ­هایی نظیر پنبه، کنجد و سویا کمک قابل توجه ­ای برای حفظ و پایداری منابع آب و خاک خواهد کرد. عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان در بخش پایانی برای استفاده عملی بهره برداران یک دستورالعمل ساده  کشت برنج شامل: کشت نشایی با اصلاح شیوه آبیاری، کشت مستقیم نشاء و کشت مستقیم بذر را ارایه دادند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.