دیدار دکتر بازرگان معاون وزیر جهاد کشاورزی با دکتر حق شناس استاندار گلستان

دکتر کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در جریان سفر به گرگان با دکتر هادی حق شناس، استاندار گلستان در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ در محل استانداری گلستان دیدار و گفتگو داشت.


به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این برنامه که با حضور دکتر اسماعیل خانیان، ریاست موسسه علوم دامی کشور، دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی استان، دکتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، گروهی از مدیران استانداری گلستان و اصحاب رسانه انجام شد دکتر بازرگان در بخشی از سخنان خود گفت: در شرایط فعلی ارتباط خوبی بین بدنه اجرایی و تحقیقات بخش کشاورزی وجود دارد.

وی با این توضیح مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی برای پاسخ به چالش‌های منطقه‌ای در فاصله منطقی راه‌اندازی شده‌اند، افزود: تلاش جدید برای افزایش هم‌افزایی بین مراکز تحقیقاتی و بدنه اجرایی کشاورزی جهت رسیدن به افزایش بهره‌وری آغاز شده است.

دکتربازرگان تصریح کرد: در استان گلستان بین رئیس سازمان جهاد کشاورزی با مجموعه مرکز تحقیقات و آموزش، تعامل و همکاری خوبی را شاهد هستیم و این مهم به پیشرفت کشاورزی استان گلستان کمک کرده و باعث شده که مجموعه تحقیقاتی بتواند گره ها و مشکلات بخش کشاورزی را برطرف کند و کشاورزان نیز اقبال خوبی به فعالیت های ترویج در بخش دارند و این مهم بیانگر آن است که زحمات بخش تحقیق، آموزش و ترویج بخش کشاورزی به بار نشسته است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه مزیت نسبی گلستان کشاورزی است، ادامه داد: وظیفه ما تحقیقات کاربردی کشاورزی است و در گلستان هم اهتمام ویژه‌ای بر این امر داریم.

وی تصریح کرد: امروز از یک رقم باقلا اصلاح شده که در خوراک طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد، رونمایی می‌شود که در مرحله آزمایش است.

به گفته دکتر بازرگان در شرایط تحریم که کشور به شدت در تامین نهاده‌ها و خوراک دام و طیور نیازمند واردات است تولید این نوع باقلا می‌تواند به کاهش واردات کمک کند.

وی با اشاره به اینکه در تامین خوراک طیور ۸۰ درصد وابسته به واردات هستیم، اضافه کرد: سالانه ۹ میلیون تن خوراک دام، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنجاله و دو میلیون تن جو وارد می‌شود و تلاش داریم تا در فصل کاشت آینده، شاهد توسعه کشت این رقم باقلا (باقلای بدون تانن) و قرار گرفتن آن در سبد تغذیه طیور کشور باشیم.

در ادامه این نشست، استاندار گلستان گفت: با توجه به وجود ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در گلستان، نیاز است که نسبت به توسعه گلخانه در استان اقدام شود.

دکتر هادی حق شناس افزود: در سال ۹۲، دو هکتار گلخانه در استان وجود داشت که در حال حاضر این عدد به ۲۸۰ هکتار رسیده است.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت کشورهایی مانند هلند برای توسعه کشت گلخانه ای در استان گلستان تأکید کرد و افزود: هلند در حوزه توسعه گلخانه بسیار موفق بوده و نیاز است شرایطی فراهم شود که بتوان از ظرفیت کارشناسان بخش کشاورزی هلند در استان استفاده شود.

دکتر حق شناس افزود: در استان گلستان ۶۵۰  هزار هکتار محصول در دو تا سه مرحله کشت، داشت و برداشت می شود و تقریباً نیمی از اراضی کشاورزی استان تنها یک بار کشت می شود.

وی افزود: ۲۸۰  روز در استان گلستان آفتاب وجود دارد و دو برابر کشور در استان بارندگی اتفاق می افتد و باید از این مزیت برای توسعه بخش گلخانه ای استفاده کنیم.

استاندار گلستان اظهار کرد: ۹۲ محصول زراعی در گلستان وجود دارد که ۱۵ نوع محصول گلستان رتبه نخست کشور را به خود اختصاص دادند.

استاندار گلستان ادامه داد: باید به سمت ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی حرکت کنیم تا ارزش افزوده محصولات کشاورزی در استان افزایش یابد، متأسفانه در گذشته این نگاه در استان وجود نداشته است.

دکتر حق شناس با بیان اینکه زیتون گلستان در گیلان به فروش می رسد، گفت: این در حالی است که ۱۳ هزار هکتار باغ زیتون در گلستان است و در گیلان تنها هشت هزار باغ زیتون وجود دارد.

استاندار گلستان بیان کرد: در کشور ۲۷۰ هزار تن کلزا خریداری می شود که ۸۰ هزار تن آن مربوط به استان گلستان است اما کلزای استان به استان های دیگر برای فرآوری صادر می شود.

دکتر حق شناس ابراز داشت: با توجه به رشد و توسعه کشت چغندرقند در گلستان باید به فکر کارخانه های فرآوری آن باشیم و نباید چغندر از استان به خراسان صادر شود.

وی یادآور شد: با وجود اینکه تولیدات زیادی در بخش کشاورزی در استان داریم اما مردم استان در فقر به سر می برند، گرچه اتفاقات خوبی در دولت رقم خورد اما باید به آن اهتمام بیشتری شود.

استاندار گلستان با بیان اینکه باید بتوانیم شرایط صادرات بخش کشاورزی را تقویت کنیم، افزود: باید شرایطی را فراهم کنیم که افزایش محصول در واحد سطح را در استان بیش از گذشته شاهد باشیم که خوشبختانه در مرکز تحقیقات و آموزش و ترویج بخش کشاورزی گلستان در بخش هایی مانند گندم اتفاقات خوبی افتاده است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.