ساخت برنامه رادیویی با موضوع وضعیت کشاورزی به همت پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

برنامه رادیویی با موضوع وضعیت کشاورزی به همت دکتر علیرضا کیانی استاد پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان ساخته و در شبکه پخش شد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر علیرضا کیانی پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی و معاون پژوهشی، فناوری و انتقال یافته های مرکز در این برنامه در رابطه با اهمیت بخش کشاورزی و چالشهای پیش رو در این بخش، مطالبی را برای آگاهی مخاطبان آن ارائه نمود.
در مقدمه این برنامه پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی اظهار داشت: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به دلیل افزایش روزافزون جعیت رو به رشد و نیاز بیشتر به مواد غذایی و محصولات کشاورزی، بیش از دیگر بخش های تولیدی اهمیت دارد. امروز بخش کشاورزی ۸ درصد از تولید ناخالص ملی را تامین میکند و سهم آن در تولید و اشتغال ضمن حفظ پایداری در منابع پایه آب و خاک، گونه های جانوری و گیاهی غیر قابل انکار است و نیازی به تاکید ندارد. اما با وجود نقش بی بدیل و اثربخش آن در جامعه ولی کمترین سرمایه گذاری یعنی حدود ۵ درصد در این بخش انجام می شود.
در ادامه معاون پژوهشی مرکز توضیح دادند که هم اکنون بخش کشاورزی عمدتا بصورت سنتی فعالیت میکند بطوریکه شکاف عملکرد (اختلاف عملکرد قابل حصول و عملکرد موجود) گواه این مدعاست. بنابراین با سرمایه گذاری و ورود فناوریهای جدید و بکارگیری آن در عرصه های تولیدی همراه با حضور فعال و اثربخش محققین و کارشناسان برای افزایش ضریب نفوذ دانش میتوان شکاف عملکرد را کاهش موجب ارتقا قابل توجه در تولید و در نتیجه ایجاد اشتغال، تولید ثروت بیشتر خواهد شد.
استاد پژوهش بخش تحقیقات فنی و مهندسی در بخش دیگری از این برنامه رادیویی برای مخاطبان توضیح داد که یکی از محدودیت اصلی تولید در شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک کشور، کمبود منابع آبی و عدم بهره برداری مناسب از همین منابع موجود است. با وجود کمبود فیزیکی منابع آبی در کشور، و با همین مقدار آب امکان تولید بیشتر و تحقق اهداف ایران ۱۴۰۴ در تامین امنیت غذایی کشور وجود دارد. ایشان در پایان کلیدی ترین راهکار برای پاسخگویی به افزایش تقاضا برای غذا در آینده بطوریکه فقر و گرسنگی  پیش نیاید افزایش بهره­ وری آب به همان نسبت افزایش تقاضا برای غذا دانستند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.