کاشت آزمایشات کنجد ناشکوفا در ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله گرگان

کاشت کنجد ناشکوفا در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گرگان (عراقی محله) وابسته به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در انتهای خرداد ۱۴۰۰ آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، دکتر محمد تقی فیض بخش رییس ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله (گرگان) در این خصوص گفت:کنجد از گیاهان کم آب بر تابستانه است و یکی از مهم‌ترین مشکلات توسعه کشت آن، ریزش دانه در زمان برداشت می باشد. در فرایند اصلاح این آسیب، طی چند سال گذشته به همت اعضای هیات علمی و محققان و کارشناسان این مرکز، یک توده بذری کنجد ناشکوفا که مقاوم به ریزش بوده و عملکرد مناسبی نیز دارد جهت کشت در استان گلستان معرفی شد که به لحاظ قابلیت کشت مکانیزه (برداشت مسقیم با کمباین) و عملکرد مناسب مورد توجه و استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

دکتر فیض بخش ادامه داد: در سال جاری نیز در راستای ارتقای فرایند بهره برداری مناسب تر از این محصول، چندین آزمایش جهت خالص سازی، تعیین مناسب ترین تاریخ کاشت و… تدوین شده و این رقم در ایستگاه تحقیقات کشاورزی عراقی محله گرگان کشت گردید. در سال جاری با هدف تهیه دستور العمل و بررسی برخی موانع توسعه کشت آن، یک طرح با زیرمجموعه ۱۰ پروژه در ایستگاه تحقیقات کشاورزی گرگان درحال کشت است. این پروژه ها در زمینه به زراعی، تغذیه، آب مصرفی، مقایسه ارقام، آرایش کاشت و بررسی بیماری ها درحال انجام است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.