نگارش کتاب “مدیریت کاهش سیلاب”به همت پژوهشگران بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

یک عنوان کتاب به همت دکتر محمد علی صلبی، مهندس محمدرضا پارسامهر و مهندس لطف اله پارسایی محققان بخش تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان تقدیم جامعه علمی و بهره برداران شد.

به گزارش روابط عمومی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، این کتاب توسط نشر آموزش موسسه آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تات به چاپ رسیده و در دسترس عموم قرار دارد.

متاسفانه سیل خاطرات تلخی در کشور ما بر جای گذاشته است و تقریباً همه ساله در نقاط مختلف کشور از جمله استان گلستان باعث خسارتهای زیانباری شده است. قطعاً وقوع سیلاب اجتناب ناپذیر است، اما بررسی ابعاد مختلف خسارات ایجادشده نشان می دهد، که متاسفانه آن چیزی که موجب شدت خسارات سیل می شود تغییراتی است که انسان در طبیعت کرده است، پس می توان با تغییر در شیوه فعالیت ها، مخصوصاً در مناطق مستعد سیل خیز، از حجم خسارات کاسته و در بسیاری از شرایط حتی تهدید را تبدیل به فرصت کرد. بدیهی است علیرغم همه پیچیدگی ها، پدیده سیل، قابل بررسی و مطالعه بوده  و می توان در جهت مهار و کاهش خسارات و حتی بهره برداری اقتصادی از آن، راه حل های مناسبی جستجو کرد. به عبارت دیگر سیلاب هایی که در اثر بارندگی شدید جاری می شوند هرگاه با اعمال مدیریت مناسب، مهار و کنترل شوند، می تواند به عنوان یکی از منابع آبی در خدمت انسان قرارگیرند. با احداث پروژه های کنترل سیلاب در مناطق مختلف کشور، تعداد زیادی از سیلابها کنترل می شوند و قدرت مخرب آن به سامانه ای برای بهره برداری از آب تبدیل می شود. در حال حاضر نه تنها، سیلاب در بعضی نقاط، دیگر یک بلای طبیعی به شمار نمی رود بلکه در بسیاری از موارد منتظر سیلاب های بزرگ برای بهره برداری از آن هستند و تجارب بدست آمده در کشور به عنوان نمونه هایی برای سایر کشورهای منطقه کاربرد یافته است این کتاب توسط همکاران محقق بخش تحقیقات منابع طبیعی و آبخیزداری در چهار فصل (کلیات، پهنه بندی سیل، نگرش های مدیریت سیل و چگونگی مقابله با سیل) تهیه و در دسترس عموم می باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.