حضور پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در دوره ملی آموزش کاربرد تکنیک های رادیو ایزوتوپیک در برآورد فرسایش و رسوبگذاری

دومین نشست اجرای پروژه اثرات جنگل زدایی و جنگل کاری بر باز پخش خاک در شمال ایران با استفاده از فناوری هسته ای تحت عنوان دوره ملی آموزش کاربرد تکنیک های رادیوایزوتوپیک در برآورد فرسایش و رسوبگذاری از تاریخ ۱۹ الی ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۷ با حضور آقای دکتر داوود نیک کامی رییس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور، آقای دکتر محمدرضا غریب رضا مجری مسئول این پروژه و رییس پروژه حفاظت سواحل و رودخانه پژوهشکده، پروفسور محمد زمان (از کشور پاکستان) ناظر ارشد بر اجرای طرح های آژانس بین المللی انرژی اتمی، پروفسور پائلو پارتو (از کشور ایتالیا) کارشناس اجرای پروژه های آژانس بین المللی انرژی اتمی، همکاران و مجریان این پروژه در این سه استان گلستان، مازندران و گیلان و مدعوین با همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEI)، پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور (SCWMRI) و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور (AREEO) در سالن دانش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور برگزار گردید.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این نشست ضمن خوش آمدگویی آقای دکتر داوود نیک کامی به حضار، دکتر محمدرضا غریب رضا مجری مسئول این پروزه توضیحاتی در رابطه با مراحل تصویب،اجرا و نتایج مقدماتی ایراد فرمودند. در مدت سه روزه این نشست ۱۰ سخنرانی و کارگاه (Lecture/Practical) انجام گردید.
در این نشست ۳ روزه مهندس حسین عیسایی از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان بعنوان همکار این پروژه شرکت داشتند. لازم بذکر است که از مزایای استفاده از فناوری هسته ای در برآورد تخریب اراضی نسب به دو روش مدل های تجربی و پلات می توان موارد ذیل را عنوان نمود:
۱- رادیو ایزوتوپ های بارشی(FRN) قرابت زیادی به ذرات ریز دانه خاک (ذرات رسی) دارند.بنابراین به خوبی فرسایش روی داده در خاک را نشان می دهند.
۲- بخاطر اینکه نیمه عمر این رادیوایزوتوپ ها بین ۲۲ تا ۳۰ سال است، نرخ فرسایش خاک در بازه میان مدت (۱۰۰-۵۰) سال را بخوبی برآورد می کنند و به تعبیری کلیه رویدادهای خشکسالی و ترسالی و اثرات آنها را در یک منطقه می توانند آشکار سازی کنند.
۳- در مقایسه با روشهای آزمایشگاهی (پین و پلات) بسیار دقیق تر هستند زیرا در آنها خطاهای کارشناسی و عدم برداشت ها در برخی سال ها جبران می شود.
۴- استفاده از این روش ها می تواند اثرات تغییر کاربری اراضی به ویژه از جنگل به دیم زار و باغات بر فرسایش خاک و بالعکس جنگل کاری را در حفظ خاک دقیقا برآورد کند.
۵- هم اکنون از این روش ها در سراسر دنیا بویژه کشورهای پیشرفته در برآورد دقیق نرخ فرسایش خاک و انتقال رسوب و برآورد نرخ انباشت رسوب در مخازن سدها و دریاچه و تالاب ها استفاده می شود.
۶- این مدل ها (Cs137-Pb20-Br7) برآورد بسیار دقیق تری از فرسایش نسبت به مدل های تجربی که در آن قضاوت کارشناسی بسیار تاثیر گذار است، ارائه می دهند.
۸- پروژه بین المللی اثرات جنگل زدایی و جنگل کاری بر باز پخش خاک در شمال ایران با استفاده از فناوری هسته ای با حمایت IAEA در استان گلستان بین سال های ۲۰۱۶-۲۰۱۸ با هدایت پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور و همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان انجام شده است و نتایج آن بزودی در اختیار کاربران، محققین و دانشگاه ها قرار خواهد گرفت.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های ستاره دار را پر کنید. *

*

معادله‌ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.